Aarhus Universitets segl

Flipped Classroom: Digitalisering af et universitetskursus 

Kort beskrivelse

Undervisningstilgangen ‘flipped classroom’ blev anvendt til at ændre det klassiske forelæsningsformat. Ved at kombinere små videoer i forberedelsen og interaktive undervisningsaktiviteter i forelæsningerne, blev undervisningen mere aktiv og fastholdt de studerendes interesse. 

Motivation

Underviser oplevede, at de studerendes interesse og motivation faldt drastisk efter kort tid, når forelæsningerne var lange og præget af envejskommunikation. Underviser havde desuden også et ønske om at optimere sin forberedelsestid ved at genbruge forelæsningsvideoer på tværs af semestre. 

      

Udførelse

CASENS FORLØB

Out-of-class aktiviteter:

Hver onsdag uploadede underviser 6-12 selvproducerede undervisningsvideoer á 3-6 min. Videoerne formidlede undervisningens indhold, men indeholdt også refleksionsspørgsmål og multiple-choice spørgsmål, som de studerende besvarede individuelt via Mentimeter.

In-class aktiviteter

Undervisningen blev afholdt den efterfølgende tirsdag og bestod af en online, interaktiv forelæsning. Underviser opsummerer de aktiviteter, de studerende havde udført forud for undervisningen og gav de studerende tid til at stille spørgsmål til det faglige indhold. I løbet af forelæsningen blev der også afholdt pub-quizzer samt inddraget nye og komplekse eksempler, der gik ud over pensum. 

RESSOURCER TIL STUDERENDE

  • Korte for-optagede videoer med tilhørende aktiviteter (Mentimeter)

Læringsmål

  • At give de studerende fleksibiliteten til at lære i deres eget tempo og på foretrukne tidspunkt. 

Erfaringer

​​​​​

Udbytte:
  • De studerende havde mulighed for at se videoerne når som helst og gense dem i forbindelse med eksamen.  

  • De studerende har ydermere mulighed for at teste deres egen forståelse af det faglige indhold gennem de indlagte spørgsmål. 

  • Underviser kunne genbruge materialet til fremtidige semestre. 

  • Forelæsningen blev i højere grad brugt på dialog, hvor der var fokus på interaktion mellem underviser og studerende. 

Værd at overveje:
  • I det igangværende semester viser Panopto-statistikken, at visningerne på videoerne er faldende. Det betyder enten, at de studerende ser videoerne sammen eller at nogle studerende slet ikke ser videoerne.
  • Efterhånden som kurset skrider frem, møder færre og færre studerende op til de opfølgende forelæsninger, hvilket tyder på, at det samlede undervisningsformat ikke fungerer optimalt. 
Gode råd til andre undervisere:
  • Se dine videoer, før du publicerer dem, da det giver dig anledning til at reflektere over din egen undervisning og forelæsningsstil. 

Basisinformationer

Undervisers navn Roos Zaalberg 
Fakultet og institut Nat
Uddannelse Molekylærbiologi, Agrobiologi 
Studieniveau Bachelor
Kursus Genetik 
Antal studerende 80 studerende
Omfang Længere undervisningsforløb
Undervisningsform Forelæsing
Primær aktivitetstype Viden & information


Kontakt

Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.