Undervisningstilgangen ‘flipped classroom’ blev anvendt til at ændre det klassiske forelæsningsformat. Ved at kombinere små videoer i forberedelsen og interaktive undervisningsaktiviteter i forelæsningerne, blev undervisningen mere aktiv og fastholdt de studerendes interesse.
Underviser oplevede, at de studerendes interesse og motivation faldt drastisk efter kort tid, når forelæsningerne var lange og præget af envejskommunikation. Underviser havde desuden også et ønske om at optimere sin forberedelsestid ved at genbruge forelæsningsvideoer på tværs af semestre.
CASENS FORLØB | |||
Out-of-class aktiviteter: | Hver onsdag uploadede underviser 6-12 selvproducerede undervisningsvideoer á 3-6 min. Videoerne formidlede undervisningens indhold, men indeholdt også refleksionsspørgsmål og multiple-choice spørgsmål, som de studerende besvarede individuelt via Mentimeter. | ||
In-class aktiviteter | Undervisningen blev afholdt den efterfølgende tirsdag og bestod af en online, interaktiv forelæsning. Underviser opsummerer de aktiviteter, de studerende havde udført forud for undervisningen og gav de studerende tid til at stille spørgsmål til det faglige indhold. I løbet af forelæsningen blev der også afholdt pub-quizzer samt inddraget nye og komplekse eksempler, der gik ud over pensum. |
RESSOURCER TIL STUDERENDE |
|
Udbytte: |
|
Værd at overveje: |
|
Gode råd til andre undervisere: |
|
Undervisers navn | Roos Zaalberg |
Fakultet og institut | Nat |
Uddannelse | Molekylærbiologi, Agrobiologi |
Studieniveau | Bachelor |
Kursus | Genetik |
Antal studerende | 80 studerende |
Omfang | Længere undervisningsforløb |
Undervisningsform | Forelæsing |
Primær aktivitetstype | Viden & information |
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.