Team-based learning med problemløsning af patient-case

Fagområdet miljø- og arbejdsmedicin beskæftiger sig med, hvordan miljø i bred forstand påvirker vores sundhed og velbefindende, og hvordan miljørelateret sygdom kan forebygges. Det overordnede sigte med fagområdet er at fremme sundhed og nedbringe sygelighed ved en målrettet og prioriteret forebyggende indsats overfor påvirkninger i miljøet, herunder i arbejdsmiljøet.

Der var behov for at aktivere studerende på store forelæsningshold (ca. 100 studerende eller derover). Samtidig var der et ønske om at lave "flipped classroom", hvor de studerende laver forberedelsen hjemmefra, så forelæsningen fokuserer på problemløsning og diskussionen af konkrete cases. Opgaverne skulle give de studerende mulighed for at dele viden og diskutere begrundelser for deres svar.

Aktivitetens forløb:

• De studerende bliver i forelæsningen inddelt i teams af 6-7 personer, der arbejder sammen om opgaverne i lektionen.
  • Før forelæsningen forbereder de studerende dagens nøgle-tekster, som de får en paratheds-quiz til i begyndelsen af forelæsningen. Quizzen besvares først individuelt (10 min) og dernæst som fællesopgave i deres teams (15 min).
  • Underviseren samler op på testen og inddrager den i forelæsningen om dagens emne (30 min).
  • I lektionens hoveddel arbejder de studerende videre i deres teams med en konkret patient-case, hvor de skal anvende det faglige stof, og deres besvarelser fremlægges og sammenlignes i plenum (60 min).
  • Lektionen afrundes med en opsamling, refleksions-øvelse og spørgsmål fra studerende (20 min).

• Team-based learning er en lærerstyret aktivitet, hvor brugen af teams gør det muligt at få aktiveret studerende på store forelæsningshold og afprøve deres viden gennem konkret problemløsning.
  • Team-based learning aktiverer de studerende gennem indbyrdes vidensdeling og diskussion af det faglige stof.
  • Arbejde med konkrete patient-cases gør viden relevant for de studerende.
  • Underviseren fungerer i højere grad som facilitator og rådgivende ekspert i stedet for forelæser.

• Fakultet: Health
  • Uddannelse: Medicin
  • Kursus: Miljø- og arbejdsmedicin
  • Studieniveau: BA
  • Holdstørrelse: Ca 100+ studerende
  • Undervisningsform: Forelæsning
  • Primær aktivitetstype: Diskussion, Øvelse, Samarbejde
  • Hvordan casen blev gennemført: Tilstedeværelsesundervisning

Formålet med undervisningen i Miljø- og Arbejdsmedicin er, at de studerende bliver i stand til at foretage en miljø- og arbejdsmedicinsk risikovurdering, herunder diagnosticere væsentlige miljørelaterede sygdomme, som forudsætning for rationel håndtering og rådgivning på både det samfundsmæssige og det individuelle plan.

Links og materialer

Se videoen, hvor underviser Zara Ann Stokholm introducerer Team-based learning: