Studerende udarbejder i grupper et lille forskningsprojekt med analyse af et adfærdsbiologisk emne med brug af dummy-data. Gruppernes diskussioner og indbyrdes feedback er et vigtigt elementer under de studerendes projekt.
Projektet har til formålet at give de studerende en grundlæggende forståelse af dyrs adfærd gennem kendskab til kursets basale begreber og teorier samt gøre dem i stand til at anvende fagets metoder til selvstændigt at løse en adfærdsmæssig problemstilling.
De studerende skal kunne:
Forklare adfærdens generelle evolutionsteoretiske grundlag, samt gøre rede for betydningen af genetiske og miljømæssige faktorer, herunder indlæring.
Gøre rede for basale teorier til forklaring af adfærdens udvikling, herunder teorier for optimale adfærdsvalg, evolutionært stabile strategier, kin selektion, og seksuel selektion.
Beskrive de vigtigste hypoteser vedrørende evolutionen af dyrs fødevalg, habitatvalg, territorialitet, flokdannelse, social adfærd og samarbejde, kampadfærd, partnervalg, og kommunikation.
Give en tidssvarende fremstilling af en central adfærdsbiologisk teori eller emneområde baseret på den nyeste litteratur på området.
Formulere og gennemføre et simpelt adfærdsbiologisk projekt under anvendelse af eksperimentelle datasæt / dataindsamling fra litteratur.
Derudover definerer underviserne læringsmål (med delmål) for de enkelte aktiviteter.
CASENS FORLØB | |||
Plenum | Oplæg og diskussion af modeller og teorier. I forelæsninger og igennem diskussion af original litteratur diskuteres de modeller og teorier, der definerer optimal adfærd i naturlige populationer. | ||
Grupper | Diskussion af forskningsartikler. Fra adfærdsteori til forskningspraksis: Studerende analyserer processen fra formulering af hypoteser til test af dem gennem diskussioner af forskningsartikler. | ||
Individuelt | Litteratur-review. Studerende arbejder individuelt med et adfærdsbiologisk emne gennem problemformulering, analyse af litteratur og efterfølgende skrivning af litteratur-review | ||
Grupper |
|
RESSOURCER TIL STUDERENDE | SUPPORT TIL STUDERENDE |
Litteratur:
| Underviser giver feedback og understøtter fælles opsamling og evaluering |
Undervisers navn | Trine Bilde |
Fakultet og institut | NAT, institut for Biologi |
Uddannelse | Biologi |
Kursus | Adfærdsbiologi |
Studieniveau | Bachelor |
Undervisningsform | Forelæsning, holdundervisning og vejledning |
Omfang | Kursus |
Litteratur:
N.B. Davies, J. R. Krebs, and S.A. West: An Introduction to Behavioural Ecology, 4th Edition,Wiley-Blackwell, London 2012.
Original litteratur og teoretiske øvelser, som publiceres på Brightspace.
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.