Aarhus Universitets segl

Forskningsprojekt med dummy-data 

Kort beskrivelse

Studerende udarbejder i grupper et lille forskningsprojekt med analyse af et adfærdsbiologisk emne med brug af dummy-data. Gruppernes diskussioner og indbyrdes feedback er et vigtigt elementer under de studerendes projekt. 

Læringsmål

Projektet har til formålet at give de studerende en grundlæggende forståelse af dyrs adfærd gennem kendskab til kursets basale begreber og teorier samt gøre dem i stand til at anvende fagets metoder til selvstændigt at løse en adfærdsmæssig problemstilling. 

De studerende skal kunne: 

  • Forklare adfærdens generelle evolutionsteoretiske grundlag, samt gøre rede for betydningen af genetiske og miljømæssige faktorer, herunder indlæring. 

  • Gøre rede for basale teorier til forklaring af adfærdens udvikling, herunder teorier for optimale adfærdsvalg, evolutionært stabile strategier, kin selektion, og seksuel selektion. 

  • Beskrive de vigtigste hypoteser vedrørende evolutionen af dyrs fødevalg, habitatvalg, territorialitet, flokdannelse, social adfærd og samarbejde, kampadfærd, partnervalg, og kommunikation. 

  • Give en tidssvarende fremstilling af en central adfærdsbiologisk teori eller emneområde baseret på den nyeste litteratur på området. 

  • Formulere og gennemføre et simpelt adfærdsbiologisk projekt under anvendelse af eksperimentelle datasæt / dataindsamling fra litteratur. 

Derudover definerer underviserne læringsmål (med delmål) for de enkelte aktiviteter. 

Udførelse

CASENS FORLØB

Plenum

Oplæg og diskussion af modeller og teorier. I forelæsninger og igennem diskussion af original litteratur diskuteres de modeller og teorier, der definerer optimal adfærd i naturlige populationer. 

Grupper

Diskussion af forskningsartikler. Fra adfærdsteori til forskningspraksis: Studerende analyserer processen fra formulering af hypoteser til test af dem gennem diskussioner af forskningsartikler. 

Individuelt

Litteratur-review. Studerende arbejder individuelt med et adfærdsbiologisk emne gennem problemformulering, analyse af litteratur og efterfølgende skrivning af litteratur-review  

Grupper

  • Peer feedback. Der gives struktureret og gentaget peer feedback i grupper på de studerendes individuelle analyse. 

  • Udførelse af et forskningsprojekt med ’dummy-data’. Studerende udarbejder en projektbeskrivelse i et adfærdsbiologisk projekt, med opstilling af videnskabelige hypoteser og eksperimentelt design, samt figurer der viser forventede sammenhænge. Derefter får de tildelt datasæt, der er simulerede (computer-genererede), som de analyserer statistisk med R, et program, som de tidligere har fået træning i. Forskningsprojektet udføres i grupper, hvor de får erfaring med forskningsprocessen i tæt interaktion med gruppemedlemmer. En underviser er fast tilknyttet som vejleder for hver gruppe. 

  • Underviserfeedback. Underviser giver feedback på specifikke del-produkter gennem forløbet. 

  • Individuel bedømmelse på gruppeprodukt. Bedømmelsen i faget er individuel, mundtlig og med udgangspunkt i litteratur-review og forskningsprojekt. 

RESSOURCER TIL STUDERENDE

SUPPORT TIL STUDERENDE

Litteratur:

  • N.B. Davies, J. R. Krebs, and S.A. West: An Introduction to Behavioural Ecology, 4th Edition,Wiley-Blackwell, London 2012. 

  • Original litteratur og teoretiske øvelser, som publiceres på Brightspace. 

Underviser giver feedback og understøtter fælles opsamling og evaluering  

Erfaringer

  • Det kan anbefales at facilitere en diskussion af original artikler i grupper af 5-6, med vejledende spørgsmål der skal diskuteres og besvares, giver stor læring med aktiv indsats fra alle. 

Basisinformationer

Undervisers navn Trine Bilde
Fakultet og institut NAT, institut for Biologi
Uddannelse Biologi
Kursus Adfærdsbiologi
Studieniveau Bachelor
Undervisningsform Forelæsning, holdundervisning og vejledning
Omfang Kursus

Links og materialer

Litteratur:  

  • N.B. Davies, J. R. Krebs, and S.A. West: An Introduction to Behavioural Ecology, 4th Edition,Wiley-Blackwell, London 2012. 

  • Original litteratur og teoretiske øvelser, som publiceres på Brightspace. 

Kontakt

Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.