Aarhus Universitets segl

Get real: Autentiske cases i undervisningen 

Kort beskrivelse

Studerende anvender autentiske cases som de selv indsamler i deres kliniske praktik og anvender dem i den efterfølgende holdundervisning. Casene præsenteres i en holdundervisning med tilhørende litteratur og kvantitativt forskningsdesign, hvor de studerende modtager peer feedback fra deres medstuderende. 

Motivation

På baggrund af interviews med studerende forud for undervisningen har jeg identificeret et behov for, at undervisningen tager udgangspunkt i den kliniske praksis. Undervisningen skal være autentisk for at øge de studerendes motivation og læring. Jeg har derfor besluttet mig for, at de studerende selv skal identificere cases til undervisningen, for at give dem mulighed for selv at påvirke undervisningens indhold.  

   

Læringsmål

De studerende skal efter undervisning kunne: 

  • forklare og anvende nøglebegreber i en kvantitativ forskningsproces. 

  • klassificere kvantitative data og sammenligne disse med aktuelle forskningsspørgsmål fra litteraturen eller fra klinisk praksis gennem analytisk og kritisk vurdering  

  • konstruere kvantitative forskningsspørgsmål og kombinere viden om kvantitative metoder til undersøgelse og udvikling af klinisk praksis. 

Udførelse

CASENS FORLØB

Studerendes forberedelse

De studerende skal identificere en relevant kvantitativ problemstilling fra egen klinisk praksis som de skal beskrive vha. forslag til PICO-søgning (patient/population/problem, Intervention, Comparison og Outcome) samt et relevant kvantitativt forskningsdesign.

Underviserens forberedelse

  • Som forberedelse til undervisningen udarbejder jeg et feedback-ark med instruktioner samt forslag til feedbackspørgsmål. Det kan eksempelvis være, om den valgte kliniske problemformulering er kvantificerbar, om der er sammenhæng mellem problemstillingen og den valgte PICO/PIO og om hvilket design/designs der kan anvendes. 
  • Det er desuden vigtigt for mig at skabe et trygt og afslappet læringsrum, så jeg bager småkager til de studerende. 

Plenum i undervisningen

Præsentation:

  • Hver studerende præsenterer deres autentiske case samt deres problemformulering, PICO-søgning og kvantitative forskningsdesign.

    

Feedback:

  • Efter hver præsentation giver de andre studerende peer feedback ved hjælp af feedback-arket.
  • De studerende skal begrunde deres feedback, så deres medstuderende også reflekterer over, hvordan den kliniske problemstilling kan undersøges.
  • Samtidig får den studerende, der præsenterer problemstillingen, også mulighed for at reflektere over sine valg.  
  • Hvis de studerende kæmper med at give feedback, for eksempel i forhold til valg af forskningsdesign, kommer jeg med nogle forslag, som vi diskuterer.
  • Derudover supplerer jeg også de medstuderendes feedback til den pågældende studerende, hvis jeg oplever, at de mangler at komme omkring nogle af tingene fra feedback-arket.

RESSOURCER TIL STUDERENDE

SUPPORT TIL STUDERENDE

Forud for undervisningsaktiviteten har de studerende modtaget undervisning i udarbejdelse af kvantitative  problemformuleringer, PICO-litteratursøgning samt kvantitativ forskningsdesign.  Feedbackark med spørgsmål til at understøtte de studerendes peer feedbackproces. 

Erfaringer

Udbytte

  • Jeg oplevede et højt engagement blandt de studerende for at lære, på trods at, at de synes, at undervisningens indhold var svært. De studerende var positive stemt over for, at undervisningsindholdet var praksisorienteret, relevant for deres egen praksis og selv var med til at udvælge undervisningens indhold. 

  • De studerende gav udtryk for, at det var en god måde at modtage peer feedback, og at det var et godt rum for refleksion

Udfordringer

  • De studerende gav udtryk for, at forberedelserne forud for præsentationerne var meget tidskrævende.  

  • De individuelle præsentationer var meget tidskrævende, særligt pga. feedback, dialog og refleksioner, selv om det også var det der var givende. 

  • Feedback-processen gik ikke helt så let, som jeg havde forudset. 

Gode råd til andre undervisere

  • Overvej, om man bør anvende gruppepræsentationer frem for individuelle præsentationer for at nedsætte tidsforbruget. 

  • For at forbedre feedbackprocessen, vil jeg anbefale at italesætte værdien af peer feedback samt hvordan denne gives og modtages inden de studerende får opgaven.  

  • Peer feedback i dette format kan være sårbart. Det er derfor vigtigt at facilitere et afslappet og trygt læringsrum. 


Basisinformationer

Undervisers navn Lone Dragnes Brix 
Fakultet og institut Health 
Uddannelse Master i klinisk sundhedspleje 
Studieniveau Master 
Kursus Metoder til undersøgelse af klinisk sygepleje
Antal studerende 14
Omfang Session
Undervisningsform Holdundervisning
Gennemførelsestidspunkt Forår 2024

Kontakt

Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.