Studerende anvender autentiske cases som de selv indsamler i deres kliniske praktik og anvender dem i den efterfølgende holdundervisning. Casene præsenteres i en holdundervisning med tilhørende litteratur og kvantitativt forskningsdesign, hvor de studerende modtager peer feedback fra deres medstuderende.
På baggrund af interviews med studerende forud for undervisningen har jeg identificeret et behov for, at undervisningen tager udgangspunkt i den kliniske praksis. Undervisningen skal være autentisk for at øge de studerendes motivation og læring. Jeg har derfor besluttet mig for, at de studerende selv skal identificere cases til undervisningen, for at give dem mulighed for selv at påvirke undervisningens indhold.
De studerende skal efter undervisning kunne:
forklare og anvende nøglebegreber i en kvantitativ forskningsproces.
klassificere kvantitative data og sammenligne disse med aktuelle forskningsspørgsmål fra litteraturen eller fra klinisk praksis gennem analytisk og kritisk vurdering
konstruere kvantitative forskningsspørgsmål og kombinere viden om kvantitative metoder til undersøgelse og udvikling af klinisk praksis.
CASENS FORLØB | |||
Studerendes forberedelse | De studerende skal identificere en relevant kvantitativ problemstilling fra egen klinisk praksis som de skal beskrive vha. forslag til PICO-søgning (patient/population/problem, Intervention, Comparison og Outcome) samt et relevant kvantitativt forskningsdesign. | ||
Underviserens forberedelse |
| ||
Plenum i undervisningen | Præsentation:
Feedback:
|
RESSOURCER TIL STUDERENDE | SUPPORT TIL STUDERENDE |
Forud for undervisningsaktiviteten har de studerende modtaget undervisning i udarbejdelse af kvantitative problemformuleringer, PICO-litteratursøgning samt kvantitativ forskningsdesign. | Feedbackark med spørgsmål til at understøtte de studerendes peer feedbackproces. |
Jeg oplevede et højt engagement blandt de studerende for at lære, på trods at, at de synes, at undervisningens indhold var svært. De studerende var positive stemt over for, at undervisningsindholdet var praksisorienteret, relevant for deres egen praksis og selv var med til at udvælge undervisningens indhold.
De studerende gav udtryk for, at det var en god måde at modtage peer feedback, og at det var et godt rum for refleksion
De studerende gav udtryk for, at forberedelserne forud for præsentationerne var meget tidskrævende.
De individuelle præsentationer var meget tidskrævende, særligt pga. feedback, dialog og refleksioner, selv om det også var det der var givende.
Feedback-processen gik ikke helt så let, som jeg havde forudset.
Overvej, om man bør anvende gruppepræsentationer frem for individuelle præsentationer for at nedsætte tidsforbruget.
For at forbedre feedbackprocessen, vil jeg anbefale at italesætte værdien af peer feedback samt hvordan denne gives og modtages inden de studerende får opgaven.
Peer feedback i dette format kan være sårbart. Det er derfor vigtigt at facilitere et afslappet og trygt læringsrum.
Undervisers navn | Lone Dragnes Brix |
Fakultet og institut | Health |
Uddannelse | Master i klinisk sundhedspleje |
Studieniveau | Master |
Kursus | Metoder til undersøgelse af klinisk sygepleje |
Antal studerende | 14 |
Omfang | Session |
Undervisningsform | Holdundervisning |
Gennemførelsestidspunkt | Forår 2024 |
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.