Igennem et forløb med forskellige aktivitetstyper får de studerende indsigt i hvordan man anvender netværksvisualiseringsprogrammet Gephi til at foretage netværksanalyser.
Netværksanalyse er interessant at introducere til, fordi det oftest viser noget, der ikke umiddelbart er synligt, nemlig relationer og hvem/hvad der er vigtigst i et netværk. Det kan angå både konkrete individer, figurer i en litterær tekst, hyperlinks mellem websites, tweets, osv.
CASENS FORLØB | |
Uge 1 | |
Forberedelse | Obligatorisk litteratur til læsning inden ugen. |
Forelæsning | Introduktion til netværksteori. Hvad er det, og hvad kan det bruges til? |
Holdundervisning | Fokus på netværksanalyse. Hvordan kan det teoretiske omsættes til en analytiske metode. Herunder også introduktion til værktøjet Gephi. Dette gøres vha. en code-along tilgang, hvor underviseren fremviser, via projektor, hvordan dette opsættes og nogle af værktøjets funktionaliteter. I første uge bruges tid på at de studerende skal lave et datasæt med udgangspunkt i holdet. Dette datasæt indeholder ting som de studerendes navne, fødebyer og kæledyr. Det bruges senere som et eksempel, som de kan lave en netværksanalyse af. |
Instruktorundervisning | Til instruktorundervisningen gennemgår studenterinstruktorer forskellige øvelser i forlængelse af holdtimernes aktiviteter. |
Uge 2 | |
Forberedelse | Obligatorisk litteratur til læsning inden ugen. |
Forelæsning | Forelæsning om web og hyperlinks samt gennemgang af enkelte analyser i den eksisterende litteratur. |
Holdundervisning | De studerende vises, hvordan man udtrækker links fra websites der skal udgøre data til netværksvisualiseringen. Her benyttes programmet Screaming Frog. Disse linkdata ‘renses’ og klargøres til netværksanalyse, og de studerende eksperimenterer herved med netværksanalyse af hyperlinks. |
Instruktorundervisning | Til instruktorundervisningen gennemgår studenterinstruktorer forskellige øvelser i forlængelse af holdtimernes aktiviteter. |
Uge 3 | |
Forberedelse | Obligatorisk litteratur til læsning inden ugen. |
Forelæsning | Forelæsning, der bl.a. fremhæver eksempler fra eksisterende litteratur. |
Holdundervisning | Fremskaffelse af tweets fremvises (enten fra aktuelle tweets eller fra eksisterende samlinger). Herefter eksperimenterer de studerende med netværksanalyser af tweets. (Adgangen til Twitter er sidenhen blevet lukket. Derfor anvendes i stedet YouTube). |
Instruktorundervisning | Til instruktorundervisningen gennemgår studenterinstruktorer forskellige øvelser i forlængelse af holdtimernes aktiviteter. |
RESSOURCER TIL STUDERENDE | SUPPORT TIL STUDERENDE |
I Brightspace placeres et kurateret datasæt med tweets og det datasæt de studerende var med til at producere på forløbets første holdundervisning. | På Brightspace kan de studerende finde manualer til at installere Gephi uploadet af underviser, der forudser de mest almindelige problemer man kan møde i installationsprocessen. |
De studerende har fået øjnene op for hvad netværksanalyse er, og hvad det kan. Dette giver de studerende mulighed for, vha. en analytisk metode at få indsigt i hidtil skjulte relationer mellem websites.
Kompetence til at danne et overblik over et datasæt, som de ikke kender baggrunden for.
Det kan anbefales at starte med en øvelse, der eksempelvis bruger de studerende selv som datakilder til holdets eget netværk, da dette giver god forståelse for, a) at data skabes, b) at data kan skabes på mange forskellige måder, c) hvad et datanetværk er. De studerende kan senere tydeligt huske denne øvelse, idet det knyttes til dem selv.
Sørg for at forventningsafstemme med de studerende, så de har en idé om hvad de kan komme til at lære i forløbet. Det kan også give underviseren et indblik i de studerendes nuværende niveau.
Gephi er et meget omfangsrigt program (kaldes ofte netværksanalysens Photoshop), så det kan anbefales at begynde med en grundig introduktion til kernebegreberne i netværksteori, før man overhovedet åbner Gephi. Desuden kan man heller ikke forvente at kunne nå omkring alle funktioner i Gephi. Selv en simpel introduktion bør med fordel tage to undervisningsgange.
Undervisers navn | Niels Brügger |
Fakultet og institut | Arts - Institut for kommunikation og kultur |
Uddannelse | Medievidenskab. |
Studieniveau | Bachelor og Kandidat |
Kursus | Digitale metoder |
Antal studerende | 105 (fordelt på tre hold) |
Omfang | Forløb |
Undervisningsform | Forelæsning, Holdundervisning og Instruktorundervisning |
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.