Aarhus Universitets segl

Hands-on dataanalyse: Visualisering af netværk

Kort beskrivelse

Igennem et forløb med forskellige aktivitetstyper får de studerende indsigt i hvordan man anvender netværksvisualiseringsprogrammet Gephi til at foretage netværksanalyser.

Motivation

Netværksanalyse er interessant at introducere til, fordi det oftest viser noget, der ikke umiddelbart er synligt, nemlig relationer og hvem/hvad der er vigtigst i et netværk. Det kan angå både konkrete individer, figurer i en litterær tekst, hyperlinks mellem websites, tweets, osv.

Læringsmål

  • De studerende får kendskab til netværksdata og netværksanalyse.  
  • De studerende kan installere og benytte programmet Gephi i praksis til at analysere og visualisere netværksdata.  
  • De studerende kan indsamlere og producere deres eget netværksdatasæt.  
  • De studerende får kendskab til 2 konkrete typer netværksdata, der er relevante for medievidenskabsforskning, nemlig hyperlinks og tweets. 

Udførelse

CASENS FORLØB

Uge 1

Forberedelse

Obligatorisk litteratur til læsning inden ugen. 

Forelæsning

Introduktion til netværksteori. Hvad er det, og hvad kan det bruges til? 

Holdundervisning

Fokus på netværksanalyse. Hvordan kan det teoretiske omsættes til en analytiske metode. Herunder også introduktion til værktøjet Gephi. Dette gøres vha. en code-along tilgang, hvor underviseren fremviser, via projektor, hvordan dette opsættes og nogle af værktøjets funktionaliteter.  

I første uge bruges tid på at de studerende skal lave et datasæt med udgangspunkt i holdet. Dette datasæt indeholder ting som de studerendes navne, fødebyer og kæledyr. Det bruges senere som et eksempel, som de kan lave en netværksanalyse af. 

Instruktorundervisning

Til instruktorundervisningen gennemgår studenterinstruktorer forskellige øvelser i forlængelse af holdtimernes aktiviteter. 

Uge 2

Forberedelse

Obligatorisk litteratur til læsning inden ugen. 

Forelæsning

Forelæsning om web og hyperlinks samt gennemgang af enkelte analyser i den eksisterende litteratur. 

Holdundervisning

De studerende vises, hvordan man udtrækker links fra websites der skal udgøre data til netværksvisualiseringen. Her benyttes programmet Screaming Frog. Disse linkdata ‘renses’ og klargøres til netværksanalyse, og de studerende eksperimenterer herved med netværksanalyse af hyperlinks. 

Instruktorundervisning

Til instruktorundervisningen gennemgår studenterinstruktorer forskellige øvelser i forlængelse af holdtimernes aktiviteter. 

Uge 3

Forberedelse

Obligatorisk litteratur til læsning inden ugen. 

Forelæsning

Forelæsning, der bl.a. fremhæver eksempler fra eksisterende litteratur. 

Holdundervisning

Fremskaffelse af tweets fremvises (enten fra aktuelle tweets eller fra eksisterende samlinger). Herefter eksperimenterer de studerende med netværksanalyser af tweets. (Adgangen til Twitter er sidenhen blevet lukket. Derfor anvendes i stedet YouTube).

Instruktorundervisning

Til instruktorundervisningen gennemgår studenterinstruktorer forskellige øvelser i forlængelse af holdtimernes aktiviteter.   

RESSOURCER TIL STUDERENDE

SUPPORT TIL STUDERENDE

I Brightspace placeres et kurateret datasæt med tweets og det datasæt de studerende var med til at producere på forløbets første holdundervisning.    På Brightspace kan de studerende finde manualer til at installere Gephi uploadet af underviser, der forudser de mest almindelige problemer man kan møde i installationsprocessen. 

Erfaringer

Udbytte

  • De studerende har fået øjnene op for hvad netværksanalyse er, og hvad det kan. Dette giver de studerende mulighed for, vha. en analytisk metode at få indsigt i hidtil skjulte relationer mellem websites.

  • Kompetence til at danne et overblik over et datasæt, som de ikke kender baggrunden for.

Udfordringer

  • Genstandsfeltet er enormt dynamisk, og man skal være opmærksom på at adgangen til data, som man havde planlagt det, kan ændre sig fra dag til dag. 

Gode råd til andre undervisere

  • Det kan anbefales at starte med en øvelse, der eksempelvis bruger de studerende selv som datakilder til holdets eget netværk, da dette giver god forståelse for, a) at data skabes, b) at data kan skabes på mange forskellige måder, c) hvad et datanetværk er. De studerende kan senere tydeligt huske denne øvelse, idet det knyttes til dem selv.   

  • Sørg for at forventningsafstemme med de studerende, så de har en idé om hvad de kan komme til at lære i forløbet. Det kan også give underviseren et indblik i de studerendes nuværende niveau.  

  • Gephi er et meget omfangsrigt program (kaldes ofte netværksanalysens Photoshop), så det kan anbefales at begynde med en grundig introduktion til kernebegreberne i netværksteori, før man overhovedet åbner Gephi. Desuden kan man heller ikke forvente at kunne nå omkring alle funktioner i Gephi. Selv en simpel introduktion bør med fordel tage to undervisningsgange. 


Basisinformationer

Undervisers navn Niels Brügger 
Fakultet og institut Arts - Institut for kommunikation og kultur
Uddannelse Medievidenskab.
Studieniveau Bachelor og Kandidat
Kursus Digitale metoder
Antal studerende 105 (fordelt på tre hold)
Omfang Forløb
Undervisningsform Forelæsning, Holdundervisning og Instruktorundervisning

Kontakt

Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.