Aarhus Universitets segl

Diagnostik af case-patienter

Kort beskrivelse

Case-undervisning i reumatologi er en del af kurset Inflammation. Formålet med dette kursus er at bibringe de studerende et forsknings- og erfaringsbaseret grundlag for forebyggelse, diagnostik, behandling og prognosticering af sygdomme relateret til hepatologi og gastroenterologi, hæmatologi, infektionsmedicin, nefrologi og reumatologi, samt at lære de studerende at anvende dette forsknings- og erfaringsbaserede grundlag til at træffe kliniske beslutninger.

Underviserens motivation 

  • Der var et behov for at styrke de studerende i mønstergenkendelse af symptomer på bindevævssygdomme, så de rigtige patienter kan videregives til reumatologisk afdeling i de studerendes fremtidige virke som læger.
  • Derudover skulle de studerende kunne kombinere og anvende deres viden om symptomer til at sammensætte og genkende sygdomsbilleder.
  • Endelig var der et ønske om at erstatte undervisning baseret på envejskommunikation med aktiviteter, der kunne engagere de studerende bedre.

Beskrivelse af aktiviteten

  • Underviseren oprettede før undervisningen en liste med en lang række symptomer i Padlet. 
  • De studerende blev til undervisningen inddelt i grupper på 3, og hver gruppe blev tildelt en diagnose. 
  • Ud fra listen sammensatte de studerende herefter symptomer og fund, som en patient med den tildelte diagnose kan præsentere. De blev opfordret til at læse i lærebog og søge på nettet, og de måtte gerne indsætte billeder svarende til symptomer og fund. 
  • Hver gruppes case-patient blev lagt på Padlet. 
  • Aktiviteten sluttede med, at de studerende i fællesskab gættede case-patienternes sygdom.

Udbytte af aktiviteten

Underviseren oplevede at aktiviteten gav et væsentligt større engagement i timerne. Før var der en tendens til, at kun ganske få studerende var meget engagerede ved den almindelige case gennemgang, men med Padlet-undervisningen blev alle engageret. Nogle studerende kan måske blive irriterede over at blive ufrivilligt aktiverede, men underviseren oplever stadig, at de får mere ud af det. Se en evaluering af aktiviteten her

Værd at overveje

  • Når de studerende selv er med til at udvikle aktiviteten, styrkes læringen, og underviserens ressourceforbrug bliver lettet. 
  • Det er muligt, at lade de studerende udarbejde case-patienter i forbindelse med deres forberedelse, så der i holdundervisningen kan frigives mere tid til anvendelse og diskussion af de oprettede cases.

Basisinformationer

  • Fakultet: Health
  • Uddannelse: Medicin
  • Kursus: Case-undervisning i reumatologi
  • Studieniveau: Kandidat, 1. år (Inflammation)
  • Holdstørrelse: ca. 30 studerende
  • Undervisningsform: Holdundervisning
  • Omfang: Aktivitet
  • Anvendt teknologi: Padlet
  • Hvordan casen blev gennemført: Tilstedeværelsesundervisning med brug af læringsteknologi