Studerende skal læse og diskutere forskningsartikler, som underviser enten selv benytter i sin forskning eller selv har produceret i sin forskning. De får indsigt i forskningsprocessen og laver peer review på undervisers tekst
Overordnet forløb | Undervisningen, der er bygget op omkring forelæsninger, holddiskussioner, gruppearbejder og cooperative learning, lægger vægt på at skærpe de studerendes sans for teoriernes rækkevidde og begrænsning i forhold til emnefeltet. Alt i alt, lægger jeg vægt på at de studerende skal lære at læse, analysere og argumentere kritisk og med en konsistent brug af logik og begreber. I den forstand er form, metode og tilgang vigtigere end selve emnet. |
Dynamisk pensumliste | Pensumlisten er dynamisk og udskiftes med ca. 15-20% hvert år. Formåls- og kursusbeskrivelse er rammesættende og tilpas generisk til at jeg kan anvende ny forskning og integrere ideer, emner og tekster fra de studerende. Jeg inviterer dem eksplicit til at komme med forslag og fortæller at jeg er åben for at revidere læselisten, hvis emne- og tekstforslag er gode og relevante. |
Aktivt arbejde med teksterne | Nogle tekster er dem, jeg selv anvender i den forskning jeg aktuelt sidder med. Her er jeg selv interesseret i at vide, hvordan de studerende læser dem. To gennemgående arbejdsspørgsmål til teksterne er således:
|
Indsigt i undervisers forskning | Andre tekster er mine egne forskningsartikler eller bogkapitler, og her inddrager jeg de studerende i:
|
De studerende skal lære at læse, analysere og argumentere kritisk og med en konsistent brug af logik og begreber.