Aarhus Universitets segl

Internationalt forskeroplæg som åbent webinar

Kort beskrivelse

En ekstern kapacitet, f.eks. i form af en forskerkollega, kan give nye input til undervisningen. Ved at holde oplægget online og åbent for flere interesserede er det muligt at være mere fleksible ift. tid og ressourcer.   

Motivation

Internationalt samarbejde kan umiddelbart lyde som en bekostelig affære, men en relativt nem og økonomisk billig løsning er at benytte en god forskerkollega som online-oplægsholder. Det giver mulighed for at sætte ansigt på forfatteren og skabe vedkommende diskussioner med en faglig oplægsholder og kapacitet via en fleksibel løsning. Oplæg vha. Zoom kan typisk rumme op til 500 deltagere, så der vil være rig mulighed for at tilbyde andre hold eller hele årgange at deltage frivilligt.   

Læringsmål

Studerende lærer at lytte til internationale forskere, forstå, reflektere og dermed stille relevante spørgsmål til deres forskning. 

Udførelse

CASENS FORLØB

Før oplægget

  • De studerende bør med fordel læse en eller flere tekster fra forskerkollegaen, der kan indgå som refleksionsmateriale eller udgangspunktet for en spørgesession i oplægget. 

  • Aktiviteter der handler om at stille relevante spørgsmål eller lignende kan ligeledes gå forud for oplægget og sikre bedre deltagelse.  

  • Det er ligeledes en fordel at mødes online 15 minutter før undervisningen begynder, for at gennemgå det tekniske og det pædagogiske setup med forskerkollegaen. Her kan eventuelle problemstillinger med lyd og video-problemer afværges og en kort indføring i de studerendes niveau, forudsætninger o.l. giver et godt afsæt for oplægsholderen. Her kan man overveje at benytte funktionen “Waiting Room”, så deltagerne kan sluses ind til oplægget, når du og oplægsholderen er klar til det. 

Program for oplægget

Introduktion (10 min.)

  • På det aftalte tidspunkt for mødet åbnes rummet og den lokale underviser kan byde velkommen og introducere oplægsholderen. Derudover italesættes de andre aktiviteter, eksempelvis feedback- og diskussionsmulighederne, som her blev kurrateret af den ene underviser.

  • Man kan overveje at tilknytte en chat, som også kan bruges til kommentarer og links løbende. 

Fagligt oplæg (45 min.)

  • Den eksterne oplægsholder taler til deltagerne direkte, og kan dele sin skærm med billeder, relevante hjemmesider eller slides, men har også mulighed for at afspille relevant video- eller lydmateriale. Med online oplæg kan det være relevant at være opmærksom på oplæggenes længde, og eventuelt bryde dem op med deltagende aktiviteter eller lignende.

  • Alternativ kan man f.eks. holde en mindre “bio-break” på halvvejen og derefter genoptage oplægget. 

Kommentarer fra diskutant (10 min.)

  • En forsker som kender oplægsholderens arbejde (og de studerendes interesser) giver kommentarer til oplægsholderen, starter en diskussion, der leder op til og inddrager de studerende. 

Spørgsmål fra publikum (20 min.)

  • De studerende kan involveres på forskellige måder alt efter antal og interaktionsformen.

  • Hvis der er over 30 deltagere, er det en klar fordel at have en skriftlig spørgeform via Zooms egen Q&A-funktikno, chat eller eksterne værktøjer – her blev Q&A-funktionen valgt.

  • Underviseren kan derefter fungere som ordstyrer og selv læse op eller bede personen om at stille sit (relevante) spørgsmål for åben mikrofon. Dette skaber en dialogisk og anerkendende form for alle i det online rum.   

Afrunding (10 min.)

  • Den lokale underviser afrunder og sætter oplægget i kontekst ift. faglighed, konkrete forløb eller opgaver, som de studerende arbejder. 

Efter oplægget

En evt. optagelse bliver downloadet lokalt hos den bruger, som har trykket på optageknappen (dette kan tage et stykke tid, før filen er downloadet).  

RESSOURCER TIL STUDERENDE

SUPPORT TIL STUDERENDE

  1. Relevante tekster  

  2. Efterfølgende video af oplægget 

  1. Links til at komme på Zoom via AU Studypedia.

Erfaringer

Udbytte

Et webinar som dette understøtter de studerendes identifikation med faget. Der er rig mulighed for at få en faglig kapacitet ind i undervisningen, som blot er med for en kort tid, men kan fungere som ansigt på en teori eller en måde at åbne litteraturen op på og gøre den mere relaterbar.  

Derudover er der mulighed for at vise det internationale aspekt inden for et fagområde og de forbindelser, der findes globalt inden for den pågældende faglighed.  

Udfordringer

Det er vigtigt at tage stilling til en række tekniske elementer, som blev drøftet på et koordineringsmøde før Anthusia-forløbets opstart:  

  • Vil man optage oplægget og i så fald hente tilkendegivelser ind ift. brug osv.? 

  • Hvilke måder skal de deltagende publikummer kunne spørge og kommentere? 

  • Hvor lang tid er oplæg og hvilke pauser er der tænkt ind? 

Gode råd til andre undervisere

  • Den eksterne oplægsholder kan engageres i at besvare spørgsmål asynkront efterfølgende eller reagere på opgaver fra grupper eller lignende alt efter samarbejdets form.  

  • I mindre størrelsesorden er et helt normalt Zoom-rum i stand til at holde op til 500 deltagere. Man kan anvende Zoom-chatten for spørgsmål eller eksterne værktøjer som Padlet eller Mentimeter til at stille spørgsmål eller skrive kommentarer. Den lokale underviser kan vælge at benytte chatten aktivt ved at kommentere på oplægget, svare på umiddelbare spørgsmål eller ved at henvise til relevante links og tekster fra forudgående undervisningsgange, som har forbindelse til oplægsholderens oplæg. 

  • Overvej hvilke forskerkollegaer eller kapaciteter kunne være relevante at tage kontakt til for at afprøve dette format.  

  • Er der sproglige barrierer, der bør overvejes inden oplægget?  

  • Overvej om du har mulighed for at returnere tjenesten. 


Basisinformationer

Undervisers navn Lotte Meinert
Fakultet og institut Arts, IKS
Uddannelse Tværfagligt
Studieniveau Ph.d
Kursus PhD Summer School for Antropologi (ANTHUSIA) 
Antal studerende 16 PhD studerende (i DK) – 200 studerende og andre deltagere i forløbet.  
Omfang Kort forløb
Undervisningsform Forelæsning, Konferenceformat, summerschool 

Kontakt

Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.