En ekstern kapacitet, f.eks. i form af en forskerkollega, kan give nye input til undervisningen. Ved at holde oplægget online og åbent for flere interesserede er det muligt at være mere fleksible ift. tid og ressourcer.
Internationalt samarbejde kan umiddelbart lyde som en bekostelig affære, men en relativt nem og økonomisk billig løsning er at benytte en god forskerkollega som online-oplægsholder. Det giver mulighed for at sætte ansigt på forfatteren og skabe vedkommende diskussioner med en faglig oplægsholder og kapacitet via en fleksibel løsning. Oplæg vha. Zoom kan typisk rumme op til 500 deltagere, så der vil være rig mulighed for at tilbyde andre hold eller hele årgange at deltage frivilligt.
Studerende lærer at lytte til internationale forskere, forstå, reflektere og dermed stille relevante spørgsmål til deres forskning.
CASENS FORLØB | |||
Før oplægget |
| ||
Program for oplægget | |||
Introduktion (10 min.) |
| ||
Fagligt oplæg (45 min.) |
| ||
Kommentarer fra diskutant (10 min.) |
| ||
Spørgsmål fra publikum (20 min.) |
| ||
Afrunding (10 min.) |
| ||
Efter oplægget | En evt. optagelse bliver downloadet lokalt hos den bruger, som har trykket på optageknappen (dette kan tage et stykke tid, før filen er downloadet). |
RESSOURCER TIL STUDERENDE | SUPPORT TIL STUDERENDE |
|
|
Et webinar som dette understøtter de studerendes identifikation med faget. Der er rig mulighed for at få en faglig kapacitet ind i undervisningen, som blot er med for en kort tid, men kan fungere som ansigt på en teori eller en måde at åbne litteraturen op på og gøre den mere relaterbar.
Derudover er der mulighed for at vise det internationale aspekt inden for et fagområde og de forbindelser, der findes globalt inden for den pågældende faglighed.
Det er vigtigt at tage stilling til en række tekniske elementer, som blev drøftet på et koordineringsmøde før Anthusia-forløbets opstart:
Vil man optage oplægget og i så fald hente tilkendegivelser ind ift. brug osv.?
Hvilke måder skal de deltagende publikummer kunne spørge og kommentere?
Hvor lang tid er oplæg og hvilke pauser er der tænkt ind?
Den eksterne oplægsholder kan engageres i at besvare spørgsmål asynkront efterfølgende eller reagere på opgaver fra grupper eller lignende alt efter samarbejdets form.
I mindre størrelsesorden er et helt normalt Zoom-rum i stand til at holde op til 500 deltagere. Man kan anvende Zoom-chatten for spørgsmål eller eksterne værktøjer som Padlet eller Mentimeter til at stille spørgsmål eller skrive kommentarer. Den lokale underviser kan vælge at benytte chatten aktivt ved at kommentere på oplægget, svare på umiddelbare spørgsmål eller ved at henvise til relevante links og tekster fra forudgående undervisningsgange, som har forbindelse til oplægsholderens oplæg.
Overvej hvilke forskerkollegaer eller kapaciteter kunne være relevante at tage kontakt til for at afprøve dette format.
Er der sproglige barrierer, der bør overvejes inden oplægget?
Overvej om du har mulighed for at returnere tjenesten.
Undervisers navn | Lotte Meinert |
Fakultet og institut | Arts, IKS |
Uddannelse | Tværfagligt |
Studieniveau | Ph.d |
Kursus | PhD Summer School for Antropologi (ANTHUSIA) |
Antal studerende | 16 PhD studerende (i DK) – 200 studerende og andre deltagere i forløbet. |
Omfang | Kort forløb |
Undervisningsform | Forelæsning, Konferenceformat, summerschool |
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.