Innovationsproces som didaktisk ramme for caseundervisning

Kort om kurset

Målet med kurset er at give de studerende praktisk erfaring med innovationsprocesser.

Underviseren ønskede, at kursets indhold og opbygning skulle afspejle den virkelighed, som de studerende kommer ud i efter endt uddannelse. For at gøre opgaverne så praksisnære og fagligt relevante som muligt brugte underviseren faserne i innovationsmodellen "Design thinking" som konkret ramme om de studerendes arbejde.

• Underviseren tager kontakt til konkrete virksomheder for at identificere konkrete problemstillinger eller opgaver.
  • Underviseren inddeler de studerende i grupper med hver sin opgave (NB: de studerende får ikke lov til selv at danne grupper, da de formentlig også senere vil blive tildelt opgaver og samarbejdspartnere).
  • De studerende følger herefter faserne i Design Thinking som en iterativ proces, dvs. at de starter med at analysere brugerbehov, arbejder med hypoteser, eksperimenterer, får feedback og starter derefter en ny iteration (cyklisk frem for lineær proces).

De studerende får praktisk og virkelighedsnær erfaring med at arbejde med innovationsprocesser, som de senere kan bruge i deres arbejdsliv. Samtidigt får de en teoretisk ramme at arbejde i. De studerende synes det er dejligt, at der er tale om virkelige cases, hvor der står virksomheder, repræsenteret af personer af kød og blod, og siger: "vi har et problem".

• Fakultet: BSS
      • Uddannelse: Cand. Merc i Innovation Management and Business Development