Med kurset får de studerende viden om produktion og reception af mundtlige oplæg, og de får færdigheder i at forberede og fremlægge oplæg.
Mange studerende er ubevidste mundtlige sprogbrugere, og det kan give problemer ved mundtlig eksamen. Som underviser med ansvar for et modul med mundtlig eksamen kan man hjælpe studerende til at blive mere bevidste mundtlige sprogbrugere ved at få dem til at producere mundtlige eksempler og lytte til hinanden.
Formålet med denne 60 minutters aktivitet er, at alle studerende prøver at være både afsender og modtager af et kort mundtligt oplæg. I teorien ved de fleste studerende, hvad der kendetegner et godt mundtligt oplæg, men mange har svært ved at føre teorien ud i praksis. Når studerende holder korte oplæg for hinanden, lærer de, at 1) det at holde oplæg er udfordrende for de fleste, og at der altså ikke er noget galt med dem, fordi de ikke har helt styr på det mundtlige, 2) at det er anstrengende at lytte, og at man som afsender derfor må gøre sig umage for at formulere sig klart, 3) at man kan få gode idéer til egne mundtlige oplæg af at lytte til andre.
Studerende, som har prøvet at være modtagere af andres faglige oplæg, bliver opmærksomme på, hvor hårdt det er at lytte. De udvikler med andre ord en forståelse for den situation, en eksaminator og en censor er i, og bliver dermed opmærksomme på, hvor vigtigt det fx er at have et tydeligt fokus, at metakommunikere, at gentage vigtige pointer, at tale i et roligt tempo, at holde øjenkontakt osv. I denne aktivitet udveksler de eksempler på, hvordan man opnår disse kvaliteter. Studerende, som har prøvet at forberede og holde et fagligt oplæg samt at få feedback, bliver bevidste om egne styrker og mundtlige udviklingspotentialer.
Nogle studerende bliver væk fra undervisning, hvis de på forhånd ved, at de skal holde oplæg. En mulig indvending mod øvelsen kan fra nogle studerende være, at de ikke er færdige med opgaven og derfor ikke kan tale om den endnu. Denne indvending må afvises med henvisning til, at man godt kan tale om noget ufærdigt, og at der er tale om en øvelse ikke om en eksamen. I forlængelse heraf er det vigtigt at holde fokus på det positive. De studerende skal gå fra aktiviteten med idéer til, hvordan de kan forberede og fremlægge mundtligt. Hvis der er fokus på fejl, og det vi skal undgå, kan aktiviteten føre til øget angst for eksamen, fordi mundtlig eksamen nu er blevet svær på en ny måde.
Praksiseksemplet er skrevet af Helle Hvass, tidligere ansat ved Aarhus Universitet.