Aarhus Universitets segl

Peer feedback ved store hold  

Kort beskrivelse

Studerende på store hold giver hinanden peer feedback på skriftlige opgaver ved hjælp af rubrics. 

Motivation

Det er som holdunderviser tidskrævende at give feedback til mange studerende i forbindelse med opgaveskrivning, som på dette hold gælder 420 studerende fordelt på 12 hold. Ved at indlægge en peer feedback aktivitet lettes holdundervisernes belastning og de studerendes faglige forståelse styrkes.   

Podcast: "Case: Erfaringer med peer feedback på Jura"

Læringsmål

  • At forbedre de studerendes evne til at argumentere selvstændigt. 

  • At støtte de studerendes evne til at strukturere en opgave.  

  • At fremme de studerendes evner til at arbejde med akademiske tekster. 

  • At kvalificere feedbacken de studerende imellem. 

Udførelse

CASENS FORLØB

Før undervisningen

  • Før undervisningen tilrettelagde hovedunderviserne feedbackopgaven i Peergrade (OBS: Nu anvendes FeedbackFruits) for at sikre, at alle 12 hold fik den samme opgave og tilgik opgaven på samme måde.  

  • Der blev udarbejdet en meget udførlig rettevejledning (rubric) i Peergrade, som de studerende skulle bruge for at sikre, at feedbacken blev givet korrekt 

I undervisningen

  • Til undervisningen blev den skriftlige opgave præsenteret af instruktorerne. 

  • Rubrics og anvendelsen af disse blev ligeledes præsenteret, og de studerende blev introduceret til, hvordan man giver og modtager feedback. 

Efter undervisningen

  • De studerende arbejdede uden for undervisningen individuelt med deres skriftlige afleveringer og uploadede dem i Peergrade. 

  • De studerende giver hinanden feedback med udgangspunkt i rubrics. 

  • Slutteligt anvender de studerende feedbacken til at forbedre deres skriftlige aflevering. 

RESSOURCER TIL STUDERENDE

SUPPORT TIL STUDERENDE

Rubrics  Introduktion til opgaven i undervisningen

Erfaringer

Udbytte

  • Det letter undervisernes belastning, da de ikke skal give 420 studerende feedback 

  • De studerende bliver bedre til at give og modtage feedback herunder vurdere hinandens arbejde samt argumentere for deres vurdering 

  • De studerende bliver bedre til at arbejde med akademiske tekster og strukturere deres egne opgaver    

Udfordringer

  • De studerende er som regel mest trygge ved undervisernes feedback/rettelser og skal derfor have en grundig introduktion til læringspotentialet ved peer feedback.

Gode råd til andre undervisere

  • De studerende skal vide, at peer feedback i høj grad støtter processen i opgaveskrivning og ikke selve facit. 

  • Det kan i nogle tilfælde være en fordel at lægge de studerendes arbejde med peer feedback i selve undervisningen, hvor der er støtte fra f.eks. holdunderviser eller instruktor. Dette kan times i Peergrade (OBS: Nu anvendes FeedbackFruits).


Basisinformationer

Undervisers navn Eva Naur Jensen & Caroline Adolphsen
Fakultet og institut BSS, Juridisk Institut
Uddannelse Jura
Studieniveau Bachelor
Kursus Bac. Jur., familie- og arveret
Antal studerende 420
Omfang Session
Undervisningsform Holdundervisning

Links og materialer


Kontakt

Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.