Aarhus Universitets segl

Kriteriebaseret peer feedback

Kort beskrivelse

Formålet med kurset er, at lære den studerende at reflektere og teoretisere over samt diskutere, hvorledes sundhed, sygdom, symptomer, funktionsevne og kontekst spiller sammen og har indflydelse på samfunds-, gruppe- og individniveau. Herunder hvorledes behov for indsatser af socialmedicinsk og rehabiliteringsmæssig art afdækkes og hvorledes sammenhængende indsatser på tværs af fag og sektorer organiseres og koordineres.

Underviserens motivation

  • Der var et behov for at synliggøre den røde tråd fra kursets formål og læringsmål til eksamen gennem en større eksamenslignende opgave.
  • Der var også et ønske om at anvende peer feedback til at styrke de studerendes faglige refleksion, samt et behov for samtidig at øge den individuelle feedback til hver enkelt studerende.
  • Feedbacken skulle være kriteriebaseret, og de studerende skulle have overblik over og kunne give skriftlig feedback inden for alle kriterier.
  • Desuden skulle opgaverne og feedbacken laves i grupper samt deles og være tilgængeligt for alle på kurset.

Beskrivelse af aktiviteten

  • Underviseren oprettede en wiki-side til hver gruppe i Blackboards wiki-funktion (OBS: Nu bruges Discussions i Brightspace). Dette værktøj gør det muligt for de studerende i grupper at skrive i et feedbackskema og at dele opgaverne og feedbacken mellem alle.
  • På hver wiki-side indsatte undervisere et tomt skema til feedback.
  • Underviseren uploadede oplysninger til Blackboard (OBS: Nu bruges Brightspace) om feedback-proceduren og gruppeinddeling.
  • I undervisningen introducerede underviseren opgaven.
  • Hver gruppe uploadede sin opgave til sin egen side og gav feedback til en anden gruppe på denne gruppes side.

Udbytte af aktiviteten

Studierepræsentanterne udtrykker på holdets vegne meget stor tilfredshed med kurset både hvad angår form, indhold og udbytte. De oplever også, at kurset spiller godt sammen med de andre fag på semestret og uddannelsen generelt.

Værd at overveje

  • De studerende kan opleve, at det skærper deres refleksion og argumentation at skulle give feedback til andre.
  • En wiki kan bruges til deling af opgaver og feedback eller som peer feedback-værktøj, hvis der er behov for gruppeopgaver.
  • Det er vigtigt at give de studerende retningslinjer for, hvordan de skal give hinanden feedback, samt planlægge og synliggøre feedback-forløbet.

Basisinformationer

  • Fakultet: Health

  • Uddannelse: Folkesundhedsvidenskab

  • Kursus: Socialmedicin og Rehabilitering

  • Studieniveau: BA

  • Holdstørrelse: Ca 50 studerende

  • Undervisningsform: Forelæsning / Holdundervisning

  • Omfang: Aktivitet

  • Anvendt teknologi: Wiki i Blackboard (OBS: Nu bruges Discussions i Brightspace)

  • Hvordan casen blev gennemført: Tilstedeværelsesundervisning med brug af læringsteknologi