De studerende udarbejder et semesterprojekt i grupper med udgangspunkt i en særlig model med definerede faser. Dette inkluderer blandt andet at de studerende arbejder iterativt med projektet, som løbende udvikles og testes. Den agile tilgang forbereder de studerende til 3. semester, hvor de skal bruge SCRUM.
Der er ugentligt vejledning og løbende peer feedback gennem projektet.
At forberede de studerende til en rolle på arbejdsmarkedet, der ofte er betinget af selvstændigt arbejde, dokumentation og krav til overblik og integration på tværs af afdelinger og jobfunktioner. Specielt indenfor medicinsk udstyr er kravene til systematisk dokumentation og tværfagligt samarbejde meget store, hvorfor projektstyring er yderst centralt for sundhedsteknologistuderende.
CASENS FORLØB | |||
Introduktion til semesterprojekt | De studerende får en introduktion til læringsmål og ramme for semesterprojektet, herunder forslag til projektstyringsmodel (se handout: Udviklingsmodel) svarende til figur 1. | ||
Inddeling i grupper | De studerende inddeles i grupper baseret på deres Insights profil, som de fik lavet på første semester. Der er fokus på at skabe nye grupper ift. første semester, så de eksponeres for andre end de hidtil har samarbejdet med. Det tilstræbes at skabe heterogene grupper, med mange personlighedstyper, ligelig kønsfordeling og at der maksimalt er 2, som har arbejdet sammen før. | ||
Arbejde med semesterprojekt | I semesterprojektet introduceres de studerende til dokumentation af teknisk udvikling baseret på en lineær proces, der er struktureret efter V-modellen. Således starter projektet med en projektformulering, derpå specifikation og så arkitektur. Disse faser ledsages af en specifikation af tilhørende tests, som dog først udføres efter fuldendt projekt jf. v-modellen. Selve design og implementering køres iterativt så der løbende udvikles og testes simultant. Der benyttes ikke decideret agil udvikling og SCRUM, men tankegangen introduceres ved aftale af individuelle opgaver til de ugentlige vejledningsmøder som forberedelse til 3. semester, hvor SCRUM er påkrævet. | ||
Ugentlige vejledningsmøder | Grupperne vejledes via ugentlige vejledningsmøder med en underviser, og der udarbejdes mødeindkaldelse og referat til hvert møde. Der er fokus på at forberede agil udvikling, så hver vejledning inkluderer:
| ||
Løbende peer feedback | Der er tre faste reviews i løbet af projektet, både for at videndele på tværs af grupper og vigtigere, at opøve færdigheder i professionel feedback. De studerende udarbejder og fremsender følgende dokumenter til reviewgruppen:
| ||
Aflevering med personlig refleksion | Projektet afsluttes med aflevering af projektrapport på 30 normalsider samt tilhørende bilag. I rapporten skal indgå detaljeret oversigt over de studerendes respektive bidrag samt individuelle konklusioner på deres personlige udbytte og udfordringer. | ||
Mundtlig eksamen | Projektet forsvares ved gruppeeksamen, hvor de studerende præsenterer deres arbejde via 15 minutters fælles oplæg efterfulgt af individuel eksamen på 20 minutter pr. studerende |
RESSOURCER TIL STUDERENDE | SUPPORT TIL STUDERENDE |
|
|
Det søges at øge brugen af Insights, samt have en mentor til rådighed for at konfliktløse på et tidligt stadie om nødvendigt, men dette er endnu ikke implementeret.
Undervisers navn | Samuel Alberg Thrysøe |
Fakultet og institut | Tech, Institut for Elektro- og Computerteknologi |
Uddannelse | Sundhedsteknologi |
Studieniveau | Bachelor 2. Semester |
Kursus | Semesterprojekt 2: EKG diagnostik |
Antal studerende | 50 studerende |
Omfang | Kursus |
Undervisningsform | Holdundervisning |
Gennemførelsestidspunkt | Forår 2022 |
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.