På nogle uddannelser, især på HEALTH, skal de studerende i løbet af deres uddannelse i klinik ophold - uden for universitetet. Det giver de studerende muligheder for at opleve og lære uundværlige professionelle færdigheder. At se og opleve en operationsstue, møde faktiske patienter, tale med forældrene til et sygt barn eller være en del af et sundhedsfagligt team kan være inspirerende ligeså vel som det kan have betydning for de studerendes karrierevalg.
Organisationerne, der sørger for klinikundervisning, påtager sig at facilitere læringsmuligheder på en struktureret, tryg og balanceret måde. Her skal de studerende lære om sundhedssektoren og udvikle professionelle kompetencer såsom klinisk beslutningstagning, udvikle professionelle færdigheder såsom objektiv undersøgelse , kommunikation, patientforløb og professionel socialisering - at handle og opføre sig som en (sundhedsfaglig) professionel. Samtidig er organiseringen på en arbejdsplads kompleks og somme tider uforudsigelig, hvilket også er en del af erfaringen.
Studerende har høje forventninger - og er ofte nervøse, når de starter i klinikundervisning. At vide, hvordan man agerer som sundhedsfaglig professionel, læres kun gennem hands on erfaring og tid til refleksion og feedback. Klinikundervisning kan være overvældende, blandt andet fordi tempoet på arbejdspladsen kan være yderst krævende, og fordi patienter og pårørende ofte er vant til rutinerede sundhedsfaglige professionelle og stiller derfor også krav til den studerende.
I klinikundervisningen trænes en række færdigheder, som de studerende skal have for at blive professionelle:
Menneskelige færdigheder er også vigtige at anerkende i denne sammenhæng, fx situationsforståelse, empati, team-kommunikation, stress og observeringsevne. Som underviser bør du tænke over, hvordan du kan adressere udviklingen af og give feedback på disse aspekter også.
Du kan som underviser strukturere undervisning i kliniske færdigheder i følgende tre faser:
En brugbar model for, hvordan man kan strukturere undervisningen kaldes STEPS:
S - Set the foundation of prior learning, the importance of the skill and context of usage.
T - Tutor demonstration without commentary
E - Explain with repeated demonstration
P - Practice under supervision with feedback from peer and tutor
S - Subsequent deliberate practice is encouraged.
Hvordan kan du planlægge strukturerede læringsmuligheder?
Hvilke opgaver, fx rutineopgaver, kan den studerende få ansvar for?
Hvordan kan du give feedback og anerkende den studerendes bidrag og deltagelse?
Hvordan kommunikerer du med og inkluderer du den studerende?
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.