Aarhus Universitets segl

20 spørgsmål til professoren med chatbot 

Kort beskrivelse

De studerende udforsker chatbottens muligheder og begrænsninger ved at lege 20 spørgsmål til professoren. 

   

Formål

FORMÅLET MED AKTIVITETEN

TEKNOLOGIFORSTÅELSE

  • De studerende lærer chatbotten at kende ved at øve sig i at skrive ‘prompts’ og afsøge eventuelle begrænsninger. Det kan gøre de studerende mere sikre i at anvende værktøjet i fremtiden. 

ERFARINGSDELING

  • De studerende kan tale sammen om gode strategier til at anvende chatbots. 

FORSTÅELSE FOR FAGFELTET

  • De studerende kan aktivt undersøge eget fagfelt med en chatbot som sparringspartner. 

Udførelse

I UNDERVISNINGEN

PLENUM

(5-15min)

  • Introducer øvelsen for de studerende. Hvis de studerende er nye i brugen af chatbots, kan I sammen udarbejde det første prompt til chatbotten, som rammesætter øvelsen.

INDIVIDUEL

(10min)

  • De studerende prompter chatbotten til at lege “20 spørgsmål til professoren”. Gør det klart at chatbotten skal gætte hvad den studerende tænker på, og at chatbotten må stille 20 nummerede spørgsmål. Det kan eksempelvis være en kendt person, en teoretiker relateret til deres undervisning eller en teori. Herefter svarer den studerende blot ja eller nej til chatbotten gætter det.

  • Hvis chatbotten kører i ring, træder ud af rollen eller ikke gætter det, kan det være nødvendigt at prompte på ny.

PLENUM

10 minutter

  • Tal sammen om, hvordan øvelsen gik. Lykkedes det for de studerende at få chatbotten til at lege med eller måtte de ændre strategi undervejs. Del disse erfaringer med hinanden.

Værd at overveje

OVERVEJ

HVORDAN SKRIVER MAN ET GODT PROMPT?

  • Er de studerende nye i brugen af Chatbots, er det vigtigt at tale om vigtigheden af at skrive et godt prompt. Et kort og præcist prompt øger sandsynligheden for at chatbotten giver de tilsigtede svar eller opfører sig som man ønsker det.  

BEGRÆNSET KENDSKAB

  • Chatbots kan have manglende kendskab til ting eller begivenheder som ligger efter et bestemt årstal. De studerende skal altså være opmærksomme på at tage udgangspunkt i ting som ligger indenfor chatbottens referenceramme. Undersøg selv hvilke begrænsninger den pågældende chatbot måtte have.  

Variationsmulighed

VARIATIONSMULIGHED

SAMMENLIGN

  • Afprøv flere forskellige chatbots og sammenlign, hvordan de klarer sig. Måske skal de promptes på forskellige måder for at øvelsen virker.  

Overblik

Tidsramme 30 minutter
Hvornår In class
Organisering Individuelt
Undervisningsform Holdundervisning
Aktivitetstype Øvelse & ekperimenteren
Hvordan Tilstedeværelse
Teknologi Chatbot

Kontakt

Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.