Aarhus Universitets segl

Aktivitet: online, narrative læringsstier

Natural Sciences, Technical Sciences, Adjunktpædagogikum, Digital Learning Design, 12–40 kursister

Kort om aktiviteten

Aktiviteten gør brug af narrative læringsstier til at strukturere og studentercentrere læringen. Med narrative læringsstier strukturerer man materialer og aktiviteter i en sekvens suppleret af introducerende, beskrivende tekst, der forklarer sammenhængen mellem materialer, aktiviteter osv. Præcist som man ville gøre det verbalt ved face-to-face-undervisning. Narrative læringsstier er relevante for næste alle former for undervisning, hvad enten den primært foregår face-to-face, blended eller online.

Tilrettelæggelse af undervisning gennem narrative læringsstier kan eksempelvis gøres med brug af LMS eller andre digitale, webbaserede værktøjer.

Motivation

Narrative læringsstier giver bl.a. mulighed for fleksibel undervisning samt nem kommunikation og distribuering af undervisningsmaterialer. Især ved online og asynkron undervisning er der en fare for, at de studerende ikke introduceres tilstrækkeligt til kursets materialer og aktiviteter, da underviseren ikke er til stede for at kæde materialer, aktiviteter, rækkefølge og formål m.m. sammen verbalt. Man er som underviser er nødt til at være meget eksplicit omkring læringsprocessen samt sammesætte materialer og aktiviteter i en kronologisk/logisk rækkefølge til gavn for de studerende (studenter-centrering).

Brugen af online, narrative læringsstier har flere fordele:

  • De studerende får et bedre overblik over undervisningen og se sammenhængen med de forskellige aktiviteter.

  • Det er lettere at navigere i undervismaterialer og aktiviteter, og der er således større sandsynlighed for, at ingen materialer og aktiviteter bliver overset

  • Man kan som underviser få et bedre indblik i de studerendes progression, da LMS kan vise statistik på gennemførelse af læringsstierne.

  • Selvstudie og repetition: narrative læringsstier er velegnet til selvstudie, i forbindelse med repetition og ved eksamensforberedelse, da de er selvforklarende.

  • Genbrug og undervisningstid: da læringsstierne er selvforklarende, vil de ofte kunne genbruges ved senere kursusafholdelser og således frigøre undervisertid til de studerende, feedback eller andet nyttigt.

Beskrivelse

  • Som underviser skal du skabe et overblik over de studerendes læringsforløb og gøre dette eksplicit ved at opbygge et passende antal læringsstier (i Blackboard hedder dette værktøj “Learning Module” og findes under menuen “Build Content”).

  • Der oprettes en læringssti per logisk enhed. Det kan fx være per uge eller per undervisningstema.

  • Efterfølgende tilføjes en side (“item” i Blackboard) eller værktøj for hver trin i de studerendes læringsproces. Det er i den forbindelse vigtigt, at der er en klar sammenhæng mellem de forskellige trin. Dette kan fx understøttes vha. forklarende tekster (“signposts”) eller visuelt, der tydeligt forklarer hvad den studerende skal gøre, hvorfor, hvornår osv.

  • Du kan med fordel markere afleveringer el. lign. aktiviteter, således at de studerende bedre kan planlægge deres arbejde på kurset.

  • Opret gerne en indholdsfortegnelse (kan autogenereres i Blackboard - se Figur #), så den studerende hurtigt kan navigere i materialerne og danne sig et overblik.

De studerende skal blot følge læringsstiens struktur, typisk en lineær sekvens, ved at læse teksten, deltage i aktiviteterne osv. som beskrevet. Se eksempel på en læringssti her:


Værd at overveje

  • Hvad er det passende omfang af læringsstien? Fx én læringssti per uge, per tema eller en anden logisk inddeling, som de studerende vil være bekendt med. OBS: Undgå at inddele læringsstierne efter aktivitetstyper (forelæsninger, holdundervisning osv.), underviser, sted, værktøj i LMS eller lignende praktiske/organisatoriske/tekniske aspekter.

  • Hvordan sikrer du, at alle større trin i de studerendes læringsproces inkluderes i læringsstierne?

Mikkel Godsk

Undervisningsudvikler