Aktiviteten foregår som en diskussionsaktivitet, hvor de studerende i grupper diskuterer en tekst med udgangspunkt i nogle roller, som underviseren på forhånd har bestemt. Efter diskussionen fremlægger grupperne konklusionen af deres diskussion i plenum, så alle på holdet kan få indblik i de forskellige tekster. Aktiviteten er særligt brugbar til forløb, hvor der indgår empiriske studier, fordi de studerende ofte har svært ved at læse denne type tekstmateriale.
Aktiviteten rammesætter og forbedrer de studerendes læsning af fagligt stof og gør dem i stand til at se en tekst fra forskellige perspektiver. Som underviser får du mulighed for at skabe diskussioner i undervisningen, der tager udgangspunkt i fagrelevant indhold. Samtidig skærpes de studerendes evne til at argumentere med et akademisk frem for personligt afsæt.
Handouts til de studerende med beskrivelse af de forskellige roller.
Hvilke roller og empiriske studier er relevante for dit kursus?
Har de studerende erfaring med at opbygge et argument? Eller er det nødvendigt, at give en kort introduktion til god argumentation inden aktiviteten?
Hvordan håndterer du, hvis tonen i gruppediskussionerne bliver for hård?