Læsning af empirisk forskning kan være svært for de studerende, og ofte sætter de ikke den nødvendige mængde tid af til at blive gode til det. Det medfører, at diskussioner på holdet ofte bliver overfladiske og ofte personlige i stedet for akademisk funderet. Aktiviteten med rollespil rammesætter de studerendes læsning af empiriske studier og øger deres forståelse for, hvad det kræver, og hvad de skal være særligt opmærksomme på under læsningen. Derudover lærer de studerende, hvordan de aktivt kan bruge empirisk forskning i diskussioner i holdundervisningen.
Rollespillet foregår som en diskussionsøvelse, hvor de studerende i grupper på 5-6 personer skal diskutere et empirisk studie med udgangspunkt i de roller, underviseren har tildelt dem. Diskussionerne skal munde ud i et review af teksten, og til slut skal alle grupper fremlægge konklusionen af deres diskussion i plenum.
Under rollespillet engagerer de studerende sig i deres respektive roller og i diskussionen i gruppen, hvilket gør dem markant bedre til at læse og forstå empiriske studier. De styrker deres evne til at argumentere med et fagligt udgangspunkt og se en artikels styrker og svagheder, og deres diskussioner får i langt højere grad et akademisk frem for et personligt udgangspunkt.