Aktiviteten foregår som et koncentreret projektforløb, hvor de studerende gennem inddragelse af eksterne samarbejdspartnere, oplæg og workshops, selv tilrettelægger, strukturerer og producerer en podcast. I slutningen af forløbet præsenterer de studerende deres podcasts for underviseren og de eksterne samarbejdspartnere og modtager feedback.
Aktiviteten har til formål at styrke de studerendes formidlingsevner og produktionskompetencer inden for tilrettelæggelse, redaktion og afvikling af en podcast. Derudover får de studerende erfaringer i eksternt samarbejde samt en forståelse for, hvordan deres fag er relevant i den virkelige verden. Ved at udføre aktiviteten kan du som underviser også hjælpe de studerende med at bygge bro til omverdenen og på den måde udvide og styrke både din egen og de studerendes faglige netværk.
Hvis du kan få adgang til filmudstyr, og hvis det giver mening for kurset, kan du lade de studerende arbejde med video-produktion frem for udelukkende produktion af lyd. Her ville det være relevant at undervise i de studerende i brugen af video, herunder kameravinkling, klippeteknik, lyssætning, fortællemodeller og de forskellige filmgenrer.