Aktivitetens formål er at få de studerende til ikke blot at kunne forstå og genkende temaer i teksterne, men også i højere grad at kunne anvende og diskutere deres viden. Overordnet skal de studerende være deltagere i - ikke forbrugere af - undervisning, og jeg vil som underviser gerne have, at det ikke kun er mig, der forsøger at motivere dem, men at de selv tager medansvar for at skabe motiverende incitamenter.
Debatøvelsen er med til at skabe bedre funderede diskussioner i holdundervisningen. De studerende skal gennem diskussioner både arbejde med deres forståelse af stoffet, men også skærpe deres kritiske sans og nysgerrighed.
"Derived from the Oxford Union debating society of Oxford University, "Oxford-Style" debate is a formal, competitive debate format featuring a sharply-framed motion that is proposed by one side and opposed by another."
I debatten i plenum skulle de studerende fremføre gruppens argumenter overbevisende og sætte dem i forhold til den historiske udvikling og samtidige kontekst. Som underviser lavede jeg en scoretavle og sørgede for, at begge positioner forholdt sig ikke bare til deres egne argumenter, men også til udfordringen ved dem.
Vi sluttede debatten af med at opsummere de vigtigste argumenter for og imod. Derudover foretog vi os en mere generel diskussion af postkolonialisme og blød/hård magt i internationale relationer, hvor der blev plads til synspunkter, der ikke blot var ’enten/eller’.
Konkurrenceelementet er helt klart et motiverende element, der får de studerende til at deltage og argumentere aktivt og engageret. Styrken ved opdelingen inden selve debatten er, at de studerende i den fælles gruppe kan udvinde argumenter, som de bagefter har godt rygstød til at fremføre alene. Dem, der har svært ved at tale i plenum og endda også i grupper, kan meget bedre deltage, når de repræsenterer fælles argumenter og tager del i en fælles diskussion. Det hjælper også, at det ikke er ens ’egen mening’, men et standpunkt, man er blevet pålagt at udvinde.
I evalueringerne fremhævede mange af de studerende, at de var meget glade for, at gruppearbejdet gav alle mulighed for at deltage, og at det for en gangs skyld “gav mening” at lave gruppearbejde, fordi det blev brugt i debatten. Dog skal man i debatten i plenum gøre sig umage for at holde en sober tone – folks vinderinstinkter bliver virkelig vakt, og det må endelig ikke blive perfidt.
Aktivitetens formål er at få de studerende til ikke blot at kunne forstå og genkende temaer i teksterne, men også i højere grad at kunne anvende og diskutere deres viden.