Oxford Debate-aktiviteten er en gruppedebat, inspireret af “Oxford Debate”, som er en formel disciplin med to konkurrerende fronter, der træner de studerende i at debattere og diskutere ud fra et grundlag baseret på forståelse, kritisk sans, nysgerrighed og argumentation. Efter en indbyrdes diskussion i de forskellige grupper vil repræsentanter fra hver gruppe fremføre sine argumenter og forståelser til et fagligt tema til en af holdets øvrige grupper. Debataktiviteten er herved med til at skabe bedre funderede diskussioner i holdundervisningen.
Målet med aktiviteten er, at de studerende skal anvende deres forståelser for temaerne i undervisningen og diskutere dem på en saglig og argumenterende måde med medstuderende. De studerende skal gennem diskussioner både arbejde med deres forståelse af stoffet, men også skærpe deres kritiske sans og nysgerrighed.
Aktiviteten er særligt god for de studerende, som kan føle det som en stor udfordring at tale i plenum. Aktiviteten er behjælpelig, idet de studerende repræsenterer en fælles diskussion og de argumenter, som gruppen samlet har fundet - og således ikke kun skal stå til regning for egne forståelser og argumenter.