Aarhus Universitets segl

Mythbusting med chatbot

Kort beskrivelse

Selvom chatbots kan hjælpe os med at producere tekst, researche og lave oversættelser, så kan vi ikke altid regne med at svarene er rigtige. Chatbots kan med stor selvtillid give forkerte svar. Dette kaldes at chatbotten “hallucinerer”. I denne aktivitetet kan de studerende opnå indsigt i chatbottens styrker og svagheder gennem en kildekritisk tilgang.

              

Formål

FORMÅLET MED AKTIVITETEN

TEKNOLOGIFORSTÅELSE

  • Aktiviteten bidrager til udvikling af de studerendes digitale kompetencer samt deres evne til at anvende teknologien i inden for deres fagområde. 

KRITISK TÆNKNING

  • Kildekritik er en nøglekomponent i udviklingen af kritisk tænkning. Studerende lærer at forholde sig kritisk til teknologien ved at stille spørgsmål til informationens pålidelighed, relevans og bias, hvilket bidrager til en dybere forståelse af emnet. 

Udførelse

I UNDERVISNINGEN

PLENUM

(15min)

  • Præsenter aktiviteten og formålet hermed for de studerende 

  • Tal om hvordan chatbots virker, hvordan man anvender dem, samt hvilke forskellige chatbots der findes. Faciliter en dialog om teknologiens begræsninger og etiske implikationer. Find inspiration på AU Educate herom. 

  • Tal om hvordan man “prompter” en chatbot. Altså hvordan man stiller gode spørgsmål, som fordrer gode svar 

  • Lav en fælles brainstorm over hvilke faglige test-spørgsmål der kunne være relevante at stille chatbotten. Det kan være fagligt indhold, som de studerende føler sig sikre på, eller indhold de ikke ved ret meget om. Det kan også være typiske misforståelser som opstår i  faget. 

INDIVIDUEL

(10min)

  • De studerende formulerer et par spørgsmål (1-3 stk.) og stiller dem til chatbotten. Det kan være nødvendigt at stille spørgsmålene flere gange eller omformulere dem, for at få et velformuleret svar.  

PAR

(20min)

  • Sammen med en medstuderende skal de studerende faktatjekke chatbottens svar. Hvis det viser sig at chatbotten har svaret forkert, kan de studerende prøve at få chatbotten til at give et rigtigt svar 

    • Spørg chatbotten “Du sagde at XX... Forholder det sig i virkeligheden sådan at XX...?” - Skifter den retning? 

PLENUM

(10min)

  • Tal med de studerende om hvordan chatbotten klarede sig.  

    • Svarede den rigtigt? Ved hvilken type spørgsmål er chatbotten mest sikker? 
    • Hvordan reagerede den på rettelser? 
    • Havde formuleringen af spørgsmålene en betydning for kvaliteten svarene? 
  • Tal med de studerende, om hvad de tager med sig fra aktiviteten.  

Værd at overveje

OVERVEJ

ANVENDER DE STUDERENDE ALLEREDE CHATBOTS?

  • Selvom nogle studerende allerede bruger chatbots aktivt kan det være en god idé med en fælles og åben samtale om hvilke styrker og svagheder chatbots har. Anvend gerne de studerendes erfaringer i undervisningen. 

DATABESKYTTELSE

  • Chatbots bruger indhold fra brugerne til at lære. Brug derfor ikke personfølsomme oplysninger til at teste chatbotten.  

Variationsmulighed

VARIATIONSMULIGHED

SPØRGSMÅLSBANK

  • Saml de gode spørgsmål fra aktiviteten i en spørgsmålsbank. De studerende kan bruge dem senere som udgangspunkt for gode prompts, eller til at teste nye chatbots i fremtiden. 

SAMARBEJDE

  • Hvis de studerende er nye i faget eller ikke har erfaring med at anvende chatbots kan I omdanne den individuelle del til at foregå i par. Så kan de studerende støtte hinanden i at finde på gode spørgsmål. 

Overblik

Tidsramme Én lektion
Hvornår In class
Organisering Par
Undervisningsform Holdundervisning
Aktivitetstype Undersøge & analyse og Øvelse & ekperimenteren
Hvordan Tilstedeværelse, Online
Teknologi Chatbot

Kontakt

Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.