Guidet peer feedback kan ske vha. collaboration scripts, der er små manuskripter, som formidler, hvad de studerende skal foretage sig hvornår i forbindelse med en samarbejdsproces. Anvendelsen af disse scripts har vist sig at resultere i øget læringsudbytte hos de studerende, når de arbejder sammen vha. digitale redskaber. De studerendes opgaver bliver vha. collaborations scripts ekspliciteret i detaljer i forhold til, hvad der skal udarbejdes, samt hvor og hvornår det udarbejdede skal afleveres.
Aktiviteter med peer feedback reducerer behovet for feedback fra underviseren, da de studerende gennem aktiviteten får guidet feedback fra deres medstuderende. Peer feedback-aktiviteter skal tilrettelægges, så de studerende ved, hvad der forventes af dem, hvilket eksempelvis kan gøres ved brug af collaboration scripts eller eksplicitte formuleringer af aktiviteten.
Følg processen. Du kan løbende holde øje med om deadlines overholdes, kvaliteten af tekster og feedbackkommentarer.
Der er flere læringsmæssige fordele knyttet til anvendelsen af aktiviter med peer feedback i undervisningen. Litteratur peger blandt andet på, at studerende øger deres produkters kvalitet, bliver bedre til at evaluere deres eget arbejde samt bliver bedre til at give og modtage kritik. Derudover fremgår det overraskende, at den største læring opnås af feedbackgiveren.
Ved at tilrettelægge aktiviteten med peer feedback, så studerende modtager feedback fra flere medstuderende, og evt. ved at anonymisere de studerende i processen, imødekommes en række potentielle udfordringer: varierende feedbackkvalitet, utryghed ved at vise egne produkter til medstuderende og uvillighed til at være kritisk over for medstuderende.