Aarhus Universitets segl

Idégenerering: Nonstopskrivning

Kort beskrivelse

Denne aktivitet er en hurtigskrivningsaktivitet, som hjælper de studerende med at indkredse et emne til en opgave eller med at reducere eventuelle skriveblokeringer. Gennem aktiviteten skal de studerende, vha. et digitalt skriveredskab på studypedia.au.dk, koncentrere sig om at skrive effektivt og producere tekst, uden at redigere i den undervejs. Afslutningsvis skal de studerende redigere teksten.

Motivation for aktiviteten og ønsket udbytte

Ved at bruge aktiviteten i din undervisning eller som en del af de studerendes forberedelse, kan du som underviser opstille rammerne for, at de studerende kan arbejde mere effektivt og forbedre deres skrivearbejde. Aktiviteten kan anvendes som idéudvikling og indkredsning af et emne til en opgave samt afhjælpe skriveblokeringer hos de studerende.

Udfør aktiviteten

  • Du skal som underviser indlægge tid i en lektion til, at de studerende individuelt kan udføre en aktivitet med nonstopskrivning på AU Studypedia.
  • De studerende skal selv have tænkt over et eller flere emner eller en problemformulering til en opgave, som de kan arbejde videre med i aktiviteten. 
  • Undervejs i aktiviteten visualiseres det med en grøn bjælke, om de studerende skriver hurtigt nok og med en rød bjælke, hvis de studerende stopper for meget op og tænker over, hvad de skriver.
  • Målet er, at de studerende ikke holder pauser, men i den afsatte tid konstant får skrevet noget ned - også det, der ikke er velovervejet.

  • Efter aktiviteten får de studerende mulighed for at læse samt redigere i deres tekst, så teksten eksempelvis kan anvendes i forhold til en opgave.

Variationsmuligheder:

  • Du kan vælge at sætte ekstra tid af efter aktiviteten, så de studerende kan bearbejde aktiviteten, eksempelvis ved at samtale med sidemanden om, hvad de fik ud af aktiviteten, og om de fik nye eller uventede idéer undervejs, som de kan arbejde videre med.

  • Aktiviteten kan varieres på flere måder - den kan laves efter de studerendes eget emne, men det kan også være et emne, som du har valgt i forhold til et bestemt fag eller en særlig undervisning.
  • Du kan overveje at lade de studerende anvende chatbots som en del af processen. Både som en del af den indledende idéudvikling, selve skrivefasen eller til efterfølgende at forfine deres tekst. 

Aktiviteter

    Praksiseksempler


      Du skal bruge:

      Værd at overveje:

      • Hvilket emne skal de studerende lave aktiviteten over?
      • Hvor meget tid skal afsættes til aktiviteten?
      • Hvor meget tid skal afsættes til eventuel efterbearbejdning af de studerendes tekster?