Aarhus Universitets segl

Think-pair-share

Kort beskrivelse

Think-pair-share er en simpel øvelse, hvor de studerende først tænker over et spørgsmål, taler om det 2 og 2 og til sidst deler deres indsigt med andre/holdet. Det kan bruges til at skabe dialog mellem de studerende, refleksion over et emne eller blot som et aktiverende opbrud i en forelæsning.

Motivation for aktiviteten og ønsket udbytte

Forelæsninger kan opleves som lange og trættende for nogle studerende, og forskning viser, at de studerendes opmærksomhed falder kraftigt efter 20-30 min passiv undervisning. Ved at facilitere dialog gennem think-pair-share, skaber du variation i undervisningen og hjælper de ‘stille studerende’ med at komme til orde. Samtidig skaber du et rum, hvor de studerende gennem dialog sammen reflekterer over det faglige indhold i undervisningen.

Udfør øvelsen (5-10 minutter):

  1. Underviseren præsenterer de studerende for et spørgsmål, et problem eller et dilemma med relation til dagens faglige stof. (1 min.)
  2. De studerende skal sidde selv og reflektere/tænke uden at tale sammen, og kan eventuelt skrive deres tanker ned. (1-2 minutter)
  3. De studerende skal nu vende sig mod en medstuderende og fortælle hinanden hvad de har overvejet, og derefter diskutere spørgsmålet indbyrdes. (2-3 minutter)
  4. Øvelsen afsluttes ved at høre de studerendes tanker om spørgsmålet. Underviseren kan selv svare på de studerendes input, eller lade de øvrige studerende stille uddybende spørgsmål. (2-3 minutter) 

Variationsmuligheder:

  • Underviser kan vælge et værktøj som giver alle studerende mulighed for at svare anonymt på spørgsmålet - f.eks. Mentimeter.
    • Svarene kan offentliggøres på storskærmen, hvor underviseren udvælger en håndfuld og runder af på baggrund af svarene. 
  • Svar kan deles som post-its på en tavle eller en post i Padlet.
    • bed eventuelt de studerende om at uddybe deres inputs i plenum

Du skal bruge:

  • Forbered et godt spørgsmål som de studerende skal tage udgangspunkt i. Lad det eventuelt stå alene på et slide i din eventuelle præsentation, så de studerende kan kigge på det hvis de bliver i tvivl i løbet af øvelsen.
  • Hvis du vil bruge Mentimeter eller Padlet skal øvelsen forberedes på forhånd på den valgte platform, så du kan dele et link med de studerende, når I når til øvelsen.

Værd at overveje:

  • Hvor(når) i din undervisningssession ville det egne sig at indsætte denne aktivitet? Aktiviteten kan eksempelvis anvendes: 
    • i starten af lektionen for at aktivere de studerendes forforståelse.
    • under lektionen som refleksion over det faglige indhold. 
    • som afslutning på lektionen. "Hvad tager jeg med"? 
  • Er formålet at de studerende skal aktiveres i dialog om emnet, skal det lægge op til debat eller er det for at skabe variation i undervisningen? 
  • Skal de studerende diskutere i par eller i grupper?