Aarhus Universitets segl

Turing-testen 

Kort beskrivelse

Turing-testen er en måde at teste, om en robot udviser menneskelig intelligens i en sådan grad, at vi tror, at det er et menneske. I aktiviteten gennemgår de studerende en række besvarelser, og vurderer om besvarelsen er skrevet af en chatbot eller af deres medstuderende. Hvis chatbottens svar ikke kan identificeres, har den bestået turing-testen. Aktiviteten kan give de studerende større forståelse for teknologien, samt føre til en dialog omkring korrekt brug af chatbots i forbindelse med studiet. 

              

Formål

FORMÅLET MED AKTIVITETEN

Digitale kompetencer 

  • Forståelse af, hvordan chatbots fungerer, hvad de er og ikke er i stand til, samt hvordan vi kan interagere med dem. 

Kildekritik 

  • Aktiviteten træner de studerendes kritiske tænkning i forhold til både kilder og teknologi.   

Aktuelt emne til diskussion 

  • Aktiviteten kan give anledning til faglige refleksioner og diskussioner, fx en filosofisk diskussion af hvad bevidsthed og intelligens er, kildekritik, plagiat m.fl. 

Udførelse

FORBEREDELSER

UNDERVISERS FORBEREDELSE

  • Underviser forbereder en række spørgsmål med udgangspunkt i undervisningens indhold. Overvej evt. spørgsmålenes taksonomiske niveau og hvor mange anslag besvarelsen skal være på. Fx: 

    • Redegør for.... 

    • Hvilke forskelle er der på... 

    • Hvad mener XXX om XXX...  

    • Skriv et digt om ... 

  • Test selv spørgsmålene i en chatbot og vurder, om kvaliteten af svarene er passende. 

  • Send spørgsmålene til de studerende og specificer evt. nogle rammer for deres besvarelse, fx cirka antal anslag samt at de ikke må benytte chatbots til at generere deres svar.  

STUDERENDES FORBEREDELSE

  • De studerende besvarer de tilsendte spørgsmål og deler dem med underviser, fx i discussion forum eller assignments i Brightspace. OBS: Det er vigtigt, at de studerende ikke kan se hinandens besvarelser. 

UNDERVISERS FORBEREDELSE

  • Udvælg en række besvarelser fra de studerendes svar og forbered en quiz med både studerendes og chatbottens svar. Du kan evt. sætte quizzen op i Mentimeter

I UNDERVISNINGEN

PLENUM

(30min)

  • Præsenter Turing-testen og formålet med øvelsen for de studerende.  

  • Vis de udvalgte besvarelser (fra studerende og fra chatbotten) en efter en på slides. De studerende vurderer, om den enkelte besvarelse er udført af en chatbot eller af en medstuderende, og afgiver deres stemme. 

    • Hvis der anvendes Mentimeter er det nemt at vise fordeling af svar direkte.

GRUPPER

(20min)

  • I grupper diskuterer de studerende mønstre i svarene, eksempelvis med udgangspunkt i følgende spørgsmål: 

    • Var det svært at skelne mellem chatbot og menneske?

    • Hvilke typer af spørgsmål besvarer den godt/mindre godt? 

    • Hvordan er chatbottens svar i forhold til de andre? 

    • Hvilke perspektiver er der i anvendelsen af chatbots indenfor faget/uddannelsen? 

PLENUM

(15min)

Værd at overveje

OVERVEJ

Spørgsmålenes taksonomiske niveau 

  • Ved at stille spørgsmål af variende taknosomisk niveau til chatbotten, kan det være muligt at spotte punkter hvor teknologien svarer mindre skarpt end de studerende ville gøre det. Dette kan udgøre en del af turing-testen. 

Variationsmulighed

VARIATIONSMULIGHED

Chatbot vs fagperson 

  • I stedet for at lade de studerende besvare spørgsmålene, kan der i stedet inddrages besvarelser fra underviser selv, teoretikere eller anden relevant litteratur. 

Test andre AI værktøjer 

  • Testen kan udføres med andre former for machine learning eller artificial intelligence. Prøv fx test med en billedgenerator.

Overblik

Tidsramme Kortvarig aktivitet
Hvornår In class
Organisering Plenum
Undervisningsform Forelæsning og holdundervisning
Aktivitetstype Information og viden, produktion, kommunikation og diskussion
Hvordan Tilstedeværelse
Teknologi Chatbots, Brightspace, Mentimeter, Quiz test og afstemning, Forelæsning, holdundervisning 

Kontakt

Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.