Turing-testen er en måde at teste, om en robot udviser menneskelig intelligens i en sådan grad, at vi tror, at det er et menneske. I aktiviteten gennemgår de studerende en række besvarelser, og vurderer om besvarelsen er skrevet af en chatbot eller af deres medstuderende. Hvis chatbottens svar ikke kan identificeres, har den bestået turing-testen. Aktiviteten kan give de studerende større forståelse for teknologien, samt føre til en dialog omkring korrekt brug af chatbots i forbindelse med studiet.
FORMÅLET MED AKTIVITETEN | |
---|---|
Digitale kompetencer |
|
Kildekritik |
|
Aktuelt emne til diskussion |
|
FORBEREDELSER | |
---|---|
UNDERVISERS FORBEREDELSE |
|
STUDERENDES FORBEREDELSE |
|
UNDERVISERS FORBEREDELSE |
|
I UNDERVISNINGEN | |
---|---|
PLENUM(30min) |
|
GRUPPER(20min) |
|
PLENUM(15min) |
|
OVERVEJ | |
---|---|
Spørgsmålenes taksonomiske niveau |
|
VARIATIONSMULIGHED | |
---|---|
Chatbot vs fagperson |
|
Test andre AI værktøjer |
|
Tidsramme | Kortvarig aktivitet |
---|---|
Hvornår | In class |
Organisering | Plenum |
Undervisningsform | Forelæsning og holdundervisning |
Aktivitetstype | Information og viden, produktion, kommunikation og diskussion |
Hvordan | Tilstedeværelse |
Teknologi | Chatbots, Brightspace, Mentimeter, Quiz test og afstemning, Forelæsning, holdundervisning |
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.