Aarhus Universitets segl

 Interaktive øvelser med formativ feedback

Kort beskrivelse

Dette praksiseksempel forsøger at indføre mere direkte interaktion mellem forelæser og studerende. Ved at inkorporere en række øvelser i forelæsningerne, får de studerende mulighed for evaluering og feedback i efterfølgende holdtimer. Øvelserne bringer variation i undervisningen og giver derudover de studerende incitament for at engagere sig. 

Underviserens motivation

Timemæssigt udgør forelæsningerne den største andel i sammenligning med holdtimer, og da der er mange studerende samlet til forelæsningerne, er der ikke meget undervisertid til den enkelte studerende og dermed kun meget lidt mulighed for individuel feedback. 

Vi udviklede forskellige interaktive aktiviteter til undervisningen for at: 

  • give de studerende mere umiddelbar og individuel feedback - også i forbindelse med forelæsningen.  

  • give variation i undervisningen, og at de smidiggjorde arbejdet med skriftlige grammatikøvelser. 

Beskrivelse af aktiviteten

Hver uges undervisning består af en forelæsning og en holdtime, som tilsammen kombinerer et teoretisk og et praktisk aspekt. 

Forelæsning uge 36-41 

Til hver forelæsning deles - foruden undervisers slides - 2-4 interaktive aktiviteter, som flettes ind i forelæsningen. De studerende får adgang til slides, men ikke øvelser, før forelæsningen. Efter forelæsningen uploades slides med svar på øvelser. 

Eksempel på forløb til en 2-timers forelæsning: 

  1. Underviseroplæg 

  2. Quiz om substantiver (individuelt eller i par, 5 minutter) 

  3. Mulighed for spørgsmål til øvelser 

  4. Underviseroplæg 

  5. Interaktiv øvelse om præpositioner - “Indsæt den korrekte præposition i nedenstående sætninger” (individuelt eller i par, 5 minutter) 

  6. Mulighed for spørgsmål til øvelser 

  7. Underviseroplæg 

  8. Quiz om præpositionssyntagmer (individuelt eller i par, 5 minutter) 

  9. Mulighed for spørgsmål til øvelser 

Holdundervisning uge 36-41 

Til holdundervisningen arbejdes der hver uge med et øvelsesark, som de studerende har arbejdet med som en del af deres forberedelse. Til undervisningen gennemgås udvalgte dele af øvelsesarket, og de studerende har en dialog med hinanden og med underviser om de forskellige øvelser. 

Eksempel på forløb til en 2-timers holdundervising: 

  1. De studerende udfylder øvelsesark (interaktiv PDF) som en del af deres forberedelse 

  2. Til undervisningen får de studerende udleveret løsninger (via LMS), og de gennemgås sammen med underviser 

Ressourcer til studerende:

  1. H5P-øvelser indlejret i LMS 

  2. Quizzer bygget i LMS 

  3. Interaktive PDF’er (øvelsesark) 

  4. Slides med link til øvelser 

Support til studerende:

  1. Underviseroplæg som passer til/lægger op til de interaktive øvelser 

  2. Fælles dialog om øvelsesark til holdtimer

     

Anvendt teknologi

  • H5P:  
    Forskellige typer af interaktive øvelser og quizzer i H5P og Brightspace, der giver de studerende umiddelbar formativ feedback.  

  • Interaktive PDF’er:  
    De interaktive PDF’er giver bedre opsætning af øvelsesark til holdundervisningen. PDF-løsningen er et mere sikkert format, når alle øvelser er lavet på både spansk og dansk (ingen stavekontrol, der laver røde streger). Det er et mere professionelt og styrende redskab, som det er lettere at overskue for den studerende, der i forvejen synes, at øvelserne er ret svære. 

Udbytte af aktiviteten

  • Øvelserne i forelæsningen har fungeret rigtig godt. De giver de studerende umiddelbar feedback og, hvis en løsning ikke giver mening for den studerende, er der mulighed for at få forklaring fra underviser. 

  • Øvelsesformatet har givet den ønskede variation og fået de studerende engageret, når det har været svært at koncentrere sig i 2 x 45 minutter i træk.  

  • Det har både fungeret godt med fysisk tilstedeværelse og som ren online undervisning.  

  • Det er altid dejligt at udvikle og forny sin undervisning og det har givet både viden og ny inspiration. Underviser har kunnet føre erfaringerne med interaktive øvelser videre i andre sammenhænge. Får hele tiden nye idéer til, hvordan man kan tilpasse eller videreudvikle. 

Udfordringer

  • Tidsforbuget var stort i første omgang, fordi der skulle udvikles en del materialer. Det bliver mindre tidskrævende næste gang - og med færre børnesygdomme. 
  • Erfaringen er, at det er bedst, når det er underviser selv, der udvikler materialet - og det kan godt presse tiden.  

Værd at overveje

  • Forløbet kan både gennemføres som fysisk tilstedeværelsesundervisning med brug af læringsteknologi og som fuldt online undervisning.

Aktiviteter

    Praksiseksempler

      Forløb


      Basisinformationer

      • Fakultet: ARTS, Institut for Kommunikation og Kultur
      • Uddannelse: Spansk SLK og IVK
      • Kursus: Sprog og Kommunikation I, Grammatik 
      • Studieniveau: BA
      • Holdstørrelse: 80 studerende
      • Undervisningsform: Forelæsning, Holdundervisning
      • Omfang: Kursus (længere undervisningsforløb)
      • Primær aktivitetstype: Viden og information, Øvelse/praksis
      • Anvendt teknologi: H5P-øvelser, quizzer, interaktive PDF'er & slides med link til øvelser på Brightspace

      Læringsmål

      Undervisningen på faget er opdelt i fem overordnede temaer, men starter blandt andet op med en grammatikdel fra semesterstart. Formålet med grammatikdelen er at gøre den studerende i stand til på et basalt niveau at forstå, hvordan det spanske sprog er opbygget og at anvende denne viden i sproglig produktion. 

      I grammatikdelen introduceres de studerende til grammatisk teori til forelæsninger, hvilket trænes i efterfølgende holdtimer ved hjælp af øvelser, der fokuserer på reception såvel som produktion. 

      Links og materialer