Double Diamond Modellen tydeliggør projektarbejdsformens to hovedbestanddele, hhv. en afklarende, definerende del, og en løsningsorienteret del, der hver bevæger sig fra en udvidende fase, hvor man undersøger åbent og differentierer sit fokus, mod en indsnævrende fase, hvor fokus indskærpes og syntetiseres. I vidensproducerende- og innovative projekter, er Double Diamond-modellen meget anvendt og kan fungere som et fælles visuelt sprog for udviklingsprocessen. Modellen er udviklet af UK DesignCouncil med henblik på designprocesser, men kan også anvendes på mange andre former for forsknings- og udviklingsarbejde, herunder den projektbaserede undervisningsform.
Modellen består af to ”diamanter” – deraf navnet. Hver diamant består af først en fase hvor man udvider sit fokus (divergerende tænkning) efterfulgt af en fase hvor man indsnævrer sit fokus (konvergerende tænkning).
Den første diamant kaldes "Det rigtige design". Det er her man indsamler data og viden, undersøger problemet og interessenternes behov for til slut at lægge sig fast på en problemformulering.
Den anden diamant kaldes "Designet rigtigt". Det er her man søger efter mulige svar eller løsninger på det definerede problem og vurderer disse op mod interne og eksterne rammer for projektet.
at ikke alle projekter skal rumme alle faser. Der kan være projekter, hvor målet blot er at komme frem til en kvalificeret problemformulering. Ligeledes kan der være projekter hvor problemformuleringen er givet i form af et forskningsspørgsmål og de studerendes opgave derfor er at besvare dette spørgsmål bedst muligt.
at arbejdsprocessen vil forløbe mindre lineært end modellen antyder. I kan f.eks. i løbet af problembearbejdningen opnå ny viden, som viser, at I har overset noget vigtigt i problemanalysen, og at problemformuleringen derfor bør præciseres. Lige så vigtigt det er at justere undervejs, lige så vigtigt er det dog, at I er opmærksomme på, at projektet skal afsluttes inden for den udstukne tidsramme og med kursets læringsmål for øje
at omfanget både indholdsmæssigt og tidsmæssigt af den enkelte fase kan variere fra projekt til projekt
I det følgende skitserer vi et bud på, hvordan et PBU-forløb kan skitseres med udgangspunkt i Double diamond-modellen og anden litteratur om projektarbejde, hvis hovedformål er læring. I erkendelse af at frihedsgraderne i PBU-forløb kan være ekstremt forskellige har vi forsøgt at illustrere de centrale aktiviteter for henholdsvis et meget underviser-styret og et meget studenterstyret PBU-forløb:
Faser | Aktiviteter for et underviserstyret PBU-forløb | Aktiviteter for et studenterstyret PBU-forløb |
---|---|---|
Projektstart: Igangsættende problemstilling | Gennemlæse kursusbeskrivelse Udvælge projektforslag fra vejlederne/undervisernes liste | Nærlæse kursusbeskrivelse og evt. Temabeskrivelse Beskrive den undren, den manglende viden eller det observerede problem, som projektet skal belyse. Argumentere for hvorfor problemstillingen er interessant og relevant, akademisk (ift. Kursusbeskrivelsen) og/eller for eksterne interessenter. Formulere projektforslag |
Problem-analyse & projektmål | Foretage forstudier på baggrund af projektforslag Diskutere og definere grundlæggende begreber Fastsættelse af projektmål | Undersøgelse og kvalificering af problemstillingen på baggrund af projektforslag: Hvorfor er problemstillingen opstået? Hvilke delproblemstillinger består den af? I hvilke kontekster ses den ofte Diskutere og definere grundlæggende begreber Fastsættelse af projektmål |
Problemafgrænsning | Kortlægge projektressourcer (tid, vejledning, evt. feltarbejde og empiri, litteratur og andre kilder, laboratorier og måleudstyr, etc.) | Kortlægge projektressourcer (tid, vejledning, evt. feltarbejde og empiri, litteratur og andre kilder, laboratorier og måleudstyr, etc.) Afgrænsning af problemstillingen til en problemstilling, som de studerende kan håndtere inden for kursets ramme. |
Problemformulering og projektdesign | Der vælges løsningskriterier. På den baggrund udarbejder de studerende et projektdesign eller plan. | Her beskriver de studerende så kort og klart som muligt deres problemformulering eller drivende spørgsmål. Hvad er det, som det videre projektarbejde skal resultere i eller frembringe viden om? Der vælges løsningskriterier. På den baggrund udarbejder de studerende et projektdesign eller plan. |
Projektgennemførelse | Gennemføre handlingsprogram som beskrevet i projektdesignet (begrunde evt. justeringer)
| Gennemføre handlingsprogram som beskrevet i projektdesignet (begrunde evt. justeringer)
|
Syntese, konklusion, refleksion & dokumentation | Sammenfatte resultaterne af problembearbejdningen til en konklusion. Her refereres tilbage til problemformuleringen og resultaterne vurderes i relation til løsningskriterierne. I mange tilfælde vil problemformuleringen kun være delvist besvaret. Derfor vil konklusionen også ofte skulle rumme en perspektivering, som skitserer, hvad der videre bør undersøges eller inddrages. Vurdere de anvendte teoriers og metoders relevans Vurdere projektet i relation til studieordningens mål og faglige krav. Udarbejde projektrapport og evt. procesbeskrivelse | Sammenfatte resultaterne af problembearbejdningen til en konklusion. Her refereres tilbage til problemformuleringen og resultaterne vurderes i relation til løsningskriterierne. I mange tilfælde vil problemformuleringen kun være delvist besvaret. Derfor vil konklusionen også ofte skulle rumme en perspektivering, som skitserer, hvad der videre bør undersøges eller inddrages. Vurdere de anvendte teoriers og metoders relevans Vurdere projektet i relation til studieordningens mål og faglige krav. Udarbejde projektrapport og evt. procesbeskrivelse |
Evaluering/ eksamen | Forberede fremlæggelse for projektmodtagere og eksamen | Forberede fremlæggelse for projektmodtagere og eksamen |
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.