Aarhus Universitets segl

Tilrettelæggelse af projektbaseret undervisning

Overblik

Når du skal tilrettelægge et forløb med projektbaseret undervisning skal du særligt overveje de forskellige faser, som de studerende skal igennem. Projektbaseret undervisning vil nemlig altid bestå af en række faser, og der findes en række forskellige projektmodeller, der kan anvendes som stillads i udviklingsprocessen. I vidensproducerende- og innovative projekter, kan Double Diamond-modellen fungere som et fælles visuelt sprog for udviklingsprocessen.  

  

Double Diamond-modellen 

Double Diamond Modellen tydeliggør projektarbejdsformens to hovedbestanddele, hhv. en afklarende, definerende del, og en løsningsorienteret del, der hver bevæger sig fra en udvidende fase, hvor man undersøger åbent og differentierer sit fokus, mod en indsnævrende fase, hvor fokus indskærpes og syntetiseres. I vidensproducerende- og innovative projekter, er Double Diamond-modellen meget anvendt og kan fungere som et fælles visuelt sprog for udviklingsprocessen. Modellen er udviklet af UK DesignCouncil med henblik på designprocesser, men kan også anvendes på mange andre former for forsknings- og udviklingsarbejde, herunder den projektbaserede undervisningsform. 

Modellen består af to ”diamanter” – deraf navnet. Hver diamant består af først en fase hvor man udvider sit fokus (divergerende tænkning) efterfulgt af en fase hvor man indsnævrer sit fokus (konvergerende tænkning).

De to diamanter har hvert sit fokus: 

  • Den første diamant kaldes "Det rigtige design". Det er her man indsamler data og viden, undersøger problemet og interessenternes behov for til slut at lægge sig fast på en problemformulering. 

  • Den anden diamant kaldes "Designet rigtigt". Det er her man søger efter mulige svar eller løsninger på det definerede problem og vurderer disse op mod interne og eksterne rammer for projektet.  

Fig. 1 Double Diamond-modellen 

    

Noter til anvendelse

Ved brug af Double Diamond Modellen er det vigtigt at være opmærksom på: 

  • at ikke alle projekter skal rumme alle faser. Der kan være projekter, hvor målet blot er at komme frem til en kvalificeret problemformulering. Ligeledes kan der være projekter hvor problemformuleringen er givet i form af et forskningsspørgsmål og de studerendes opgave derfor er at besvare dette spørgsmål bedst muligt. 

  • at arbejdsprocessen vil forløbe mindre lineært end modellen antyder. I kan f.eks. i løbet af problembearbejdningen opnå ny viden, som viser, at I har overset noget vigtigt i problemanalysen, og at problemformuleringen derfor bør præciseres. Lige så vigtigt det er at justere undervejs, lige så vigtigt er det dog, at I er opmærksomme på, at projektet skal afsluttes inden for den udstukne tidsramme og med kursets læringsmål for øje 

  • at omfanget både indholdsmæssigt og tidsmæssigt af den enkelte fase kan variere fra projekt til projekt 
     

    

Faser i projektarbejdet 

I det følgende skitserer vi et bud på, hvordan et PBU-forløb kan skitseres med udgangspunkt i Double diamond-modellen og anden litteratur om projektarbejde, hvis hovedformål er læring. I erkendelse af at frihedsgraderne i PBU-forløb kan være ekstremt forskellige har vi forsøgt at illustrere de centrale aktiviteter for henholdsvis et meget underviser-styret og et meget studenterstyret PBU-forløb:  

Faser

Aktiviteter for et underviserstyret PBU-forløb

Aktiviteter for et studenterstyret PBU-forløb 

Projektstart: Igangsættende problemstilling   

Gennemlæse kursusbeskrivelse 

Udvælge projektforslag fra vejlederne/undervisernes liste 

Nærlæse kursusbeskrivelse og evt. Temabeskrivelse 

Beskrive den undren, den manglende viden eller det observerede problem, som projektet skal belyse. 

Argumentere for hvorfor problemstillingen er interessant og relevant, akademisk (ift. Kursusbeskrivelsen) og/eller for eksterne interessenter. 

Formulere projektforslag 

Problem-analyse & projektmål 

Foretage forstudier på baggrund af projektforslag 

Diskutere og definere grundlæggende begreber 

Fastsættelse af projektmål 

Undersøgelse og kvalificering af problemstillingen på baggrund af projektforslag: Hvorfor er problemstillingen opstået? Hvilke delproblemstillinger består den af? I hvilke kontekster ses den ofte 

Diskutere og definere grundlæggende begreber 

Fastsættelse af projektmål 

Problemafgrænsning Kortlægge projektressourcer (tid, vejledning, evt. feltarbejde og empiri, litteratur og andre kilder, laboratorier og måleudstyr, etc.) 

Kortlægge projektressourcer (tid, vejledning, evt. feltarbejde og empiri, litteratur og andre kilder, laboratorier og måleudstyr, etc.) 

Afgrænsning af problemstillingen til en problemstilling, som de studerende kan håndtere inden for kursets ramme. 

Problemformulering og projektdesign 

Der vælges løsningskriterier.  

På den baggrund udarbejder de studerende et projektdesign eller plan.  

Her beskriver de studerende så kort og klart som muligt deres problemformulering eller drivende spørgsmål. Hvad er det, som det videre projektarbejde skal resultere i eller frembringe viden om? 

Der vælges løsningskriterier.  

På den baggrund udarbejder de studerende et projektdesign eller plan. 

Projektgennemførelse 

Gennemføre handlingsprogram som beskrevet i projektdesignet (begrunde evt.  justeringer) 

  • udvælge teorier og faglige metoder og foretage kildekritik
  • indsamle empiri og evt. gennemføre praktiske handlinger 
  • anvende viden, teorier og metoder  

Gennemføre handlingsprogram som beskrevet i projektdesignet (begrunde evt.  justeringer) 

  • udvælge teorier og faglige metoder og foretage kildekritik 
  • indsamle empiri og evt. gennemføre praktiske handlinger 
  • anvende viden, teorier og metoder 
Syntese, konklusion, refleksion & dokumentation 

Sammenfatte resultaterne af problembearbejdningen til en konklusion. Her refereres tilbage til problemformuleringen og resultaterne vurderes i relation til løsningskriterierne. 

I mange tilfælde vil problemformuleringen kun være delvist besvaret. Derfor vil konklusionen også ofte skulle rumme en perspektivering, som skitserer, hvad der videre bør undersøges eller inddrages. 

Vurdere de anvendte teoriers og metoders relevans 

Vurdere projektet i relation til studieordningens mål og faglige krav. 

Udarbejde projektrapport og evt. procesbeskrivelse 

Sammenfatte resultaterne af problembearbejdningen til en konklusion. Her refereres tilbage til problemformuleringen og resultaterne vurderes i relation til løsningskriterierne.  

 I mange tilfælde vil problemformuleringen kun være delvist besvaret. Derfor vil konklusionen også ofte skulle rumme en perspektivering, som skitserer, hvad der videre bør undersøges eller inddrages. 

Vurdere de anvendte teoriers og metoders relevans 

Vurdere projektet i relation til studieordningens mål og faglige krav. 

Udarbejde projektrapport og evt. procesbeskrivelse 

Evaluering/ eksamen  Forberede fremlæggelse for projektmodtagere og eksamen  Forberede fremlæggelse for projektmodtagere og eksamen 

Videre læsning

Links og materialer


Kontakt

Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.