Begrebet evaluering betyder generelt at udtrykke værdien og en kvalitativ vurdering af noget. Evaluering af undervisningen har til formål at fortolke forholdet mellem de forventede og de faktiske resultater af undervisningen. Her kan studenterevaluering analysere og kommentere på, hvordan mål og resultater er koblet til hinanden i undervisningen eller en læringsproces. Der er tre centrale begrundelser for at gennemføre studenterevaluering:
En god evalueringspraksis tager højde for forskellige dimensioner og skaber overensstemmelse mellem den viden, de studerende tilegner sig, dets anvendelse og undervisningens form og indhold.
Det skal gøres klart, hvordan viden samles og fremstilles. Det skal overvejes hvem af de involverede parter, der udvælger grundlaget for evalueringen. Der skal både være opmærksomhed på evalueringsresultaterne, og på hvordan evalueringsprocessen kan anvendes i praksis. Det skal desuden gøres klart, hvad der evalueres i forhold til undervisningens indhold og form.
Studenterevalueringer kan være negative, men dette er ikke ensbetydende med, at kurset eller underviseren er dårlig. Der kan være mange forklaringer på dette, og evalueringerne skal vurderes ud fra den rette kontekst, hvor man trækker nogle overordnede konklusioner ud af evalueringsresultaterne.
På trods af at du har en evalueringspraksis med klare rammer, kan evalueringsresultaterne være rettet mod faktorer udenfor din kontrol. Du må derfor som underviser efterfølgende fokusere på, hvad du kan ændre, men også hvordan det er muligt at tilrettelægge en undervisning med øget motivation og indsats på et kursus.
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.