Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

Design din kursusstruktur

Din kursusstruktur bør tilrettelægges på en måde, der passer til dit specifikke kursus.

Det er op til dig at sørge for, at kursusopbygningen understøtter den måde, du ønsker, at de studerende skal interagere med indholdet i kurset på og at opbygningen følger en logisk og nem struktur for de studerende. I denne vejledning viser vi dig, hvordan du i Brightspace kan designe din kursusstruktur ved at bygge indholdet op fra bunden og ved at ændre en eksisterende indholdsstruktur. 

   

Strukturen i Brightspace

Når du skal opbygge dit kursus i Brightspace gør du det under ‘Content’, hvor du kan strukturere indholdet for de studerende. Indholdsopbygningen i Brightspace er struktureret i tre niveauer: 

  1. Unit (Enhed)
  2. Lessons (Lektion)
  3. Folder (Mappe)  

Tilsammen udgør de hierarkiet i Content-menuen. Hvert niveau kan indeholde et ubegrænset antal elementer, fx filer, HTML-dokumenter, links, diskussionsforums og afleveringer.


2.1.1 Content and Folder-structure

Oversigt over indholdsstrukturen 

Planlæg din kursusstruktur

Inden du rent faktisk begynder at bygge kursusstrukturen i Brightspace, bør du overveje, hvordan du ønsker at bruge Brightspace til at understøtte din undervisning. Du bør også overveje, hvilke funktioner og værktøjer du vil bruge: distribution af materialer, præsentation af tekster og opgaver, gruppearbejde, afleveringer, online diskussioner, quizzer, feedback eller?

Ideelt set bør du have et svar på følgende spørgsmål:

  • Hvilken rolle skal kursussiden spille i min undervisning/forløbet?
  • Hvad er det organiserende princip for indholdet - temaer, uger, moduler eller?
  • Hvilken type indhold er relevant/nyttigt?
  • Ønsker jeg at gøre brug af specifikke Brightspace-værktøjer, dvs. diskussionsfora, quizzer, opgaver osv.?

Når du er nået frem til et svar på disse spørgsmål, er det tid til at blive praktisk og bygge dit indhold op i Brightspace.

  

Opbygning af indhold

Der er mange overvejelser du kan gøre dig ved opbygning af din kursusstruktur og dine indholdselementer. Nedenfor giver vi nogle forslag til, hvad du særligt kan være opmærksom på i opbygningen af dit kursus.

   

Find den rette kompleksitet i din struktur

Det er en god idé at lave flere Units, Lessons og/eller Folders, der følger den “naturlige” adskillelse af indhold - især hvis du har masser af det. Målet er at skabe en indholdsstruktur, der hverken er for simpel/snæver eller for kompleks/dyb.

En for simpel struktur har mange Units uden ret meget indhold. Dette kan resultere i at strukturen hurtigt blive uoverskuelig. En for kompleks struktur har kun få Units med masser af indhold og undermapper. Dette kan resultere i for mange unødvendige klik og under-undermapper for både underviser og studerende.

   

Gentag indholdselementer

Det kan være en god idé at gentage en bestemt struktur af indholdselementer for at etablere en rutine for studerende og sikre, at de lærer, hvordan de skal navigere i dit indhold.

Afhængigt af dit fakultet har du måske også mulighed for at vælge en allerede eksisterende indholdsstruktur fra nogle skabeloner. Disse kan du bruge som inspiration og tilpasse efter behov.

 

   

Upload filer eller opbyg indholdet i Brightspace?

Du kan indsætte indhold på flere måder i Brightspace, enten ved at uploade filer eller opbygge indholdet direkte på brightspace-siden som HTML-dokument.

  • Brug af filer. Det er nemt at trække og slippe eksisterende filer ind i indholdsmapperne. Det er en nem og hurtig måde at dele fx PDF-dokumenter og andet materiale. Dette giver dog ikke altid den bedste oplevelse for de studerende. Overvej derfor, om du i stedet kan oprette indholdet i Brightspace via teksteditoren (se nedenfor om brug af HTML-dokumenter), og dermed udnytte de tekstmæssige og grafiske muligheder i systemet.
    Vær også særligt opmærksom på, om materialet er problematisk i forhold til tilgængelig af tekster, som du kan læse mere om her.
     

   

  • Brug af HTML-dokumenter.  Du kan overføre dit indhold, eller noget af det, via HTML-dokumenter. På den måde bliver materialet vist direkte inde på Brightspace, så de studerende bliver præsenteret for indholdet direkte på siden. Du kan også bruge de forskellige HTML-skabeloner, det vil sige til velkomstsider, introduktionssider, grafiske elementer m.m. HTML skabelonerne finder du når du opretter et nyt html-dokument og klikker på den lille pil øverst til højre inde i editoren.

   

Eksempler på kursusstrukturer

Der er mange forskellige måder at strukturere et kursus i Brightspace - og nogle fakulteter og insitutter har faste måder at strukturere kurser på. Hvis der ikke er nogle krav om, hvordan dit kursus skal struktureres, så kan du overveje, om du ønsker en enkel kursusstruktur, som primært er rettet mod at dele materiale, eller om du gerne vil bruge Brightspace mere aktivt som læringsplatform og derfor har brug for en mere kompleks struktur. Nedenfor giver vi dig derfor nogle stereotypiske eksempler, som du kan lade dig inspirere af og variere alt efter dine specifikke behov.

   

Tidslinje-strukturen

Denne struktur tager udgangspunkt i en kronologisk rækkefølge, hvor hver uge eller lektion er repræsenteret af en Unit. Inde i hver Unit lægges mapper med litteratur, materiale, links til relevante værktøjer og beskrivelser af læringsaktiviteter for de studerende. Dette gentages for hver Unit-mappe. 

Fordelen ved tidslinje-strukturen er, at de studerende kan finde samtlige materialer og opgaver vedr. den pågældende uge/lektion i den relevante Unit. Dette sikrer et brugervenligt læringsmiljø og gør det nemt for de studerende at finde det, de skal bruge.

Tidslinje-strukturen er særligt nyttig, hvis du f.eks. planlægger en form for blended learning, hvor kursussiden systematisk og fortløbende inddrages i din undervisning eller hvor udvalgte lektioner foregår online.

Tema-strukturen

Denne opbygning følger en tematisk inddeling af dit kursus. Indholdet er her organiseret i temaer, som har hver deres Units i kursusstrukturen. Under hvert tema lægges eksempelvis en række lektioner eller tilføjes relevante materialer, fx litteratur og filer, samt aktiviteter fx forums og gruppeprodukter.

Fordelen ved tema-strukturen er, at de studerende kan finde samtlige materialer og opgaver vedr. det pågældende tema i den relevante Unit. Dette sikrer et brugervenligt læringsmiljø og gør det nemt for de studerende at finde det, de skal bruge fra det konkrete tema

Eksempel:

Type-strukturen

I denne struktur er kursusstrukturen opdelt ud fra typen af indhold, eksempelvis hvor læringsmateriale (litteratur, videoer, lyd), opgaver og lektionsplan er opbygget med hver deres Unit. Dette skaber én indgang til kursets materiale.
Denne struktur er særligt relevant, hvis du planlægger at bruge kursussiden i Brightspace til at distribuere kursusinformation og kursusmateriale. Denne struktur er ikke relevant, hvis du gerne vil have at de studerende skal bruge kursussiden aktivt eller hvis du gerne vil understøtte de enkelte lektioner eller temaer fra din undervisning i kursusopbygningen.