Studerende med fysiske, psykiske eller kognitive funktionsnedsættelser møder ofte udfordringer i deres studier, som forhindrer dem i at deltage på lige fod med deres medstuderende. At gøre undervisningen mere tilgængelig kræver ikke en stor omvæltning af din undervisning eller forberedelse, men vil til gengæld hjælpe alle studerende – med eller uden en funktionsnedsættelse. På denne side kan du som underviser finde inspiration til, hvordan du konkret kan styrke den faglige tilgængelighed i undervisningssammenhænge.
Tilgængelig undervisning udvikles ved, at du allerede i din forberedelse overvejer inkluderende tiltag, såsom struktur, tydelige læringsmål og evt. giver mulighed for brug af hjælpemidler. Det betyder altså ikke, at du skal undervise på en ny måde, men at du med få greb kan supplere din undervisning og gøre den tilgængelig for alle. Selvom enkelte tilpasninger i undervisningen er nødvendige for nogle, er de gavnlige for alle og kan være med til at skabe en rummelig og inkluderende kultur.
God forberedelse giver de bedste forudsætninger for, at de studerende på bedst mulig måde kan deltage i din undervisning. Overblik og forudsigelighed er gavnligt for alle studerende, og ofte et særligt behov for studerende med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser. Du kan som underviser understøtte dette ved at indtænke nedenstående råd.
I løbet af en undervisningslektion er der forskellige greb, som du kan benytte dig af for at skabe faglig tilgængelighed for dine studerende. Ofte har det stor betydning, hvordan du begynder og afslutter lektionen.
Studerende på alle videregående uddannelser har mulighed for understøttende ordninger f.eks. studievejledning, specialpædagogisk støtte (SPS) eller at søge dispensation pga. funktionsnedsættelse.
Mangler du yderligere viden om funktionsnedsættelser eller yderligere inspiration til inkluderende undervisning?
Hvis du har brug for viden i forhold til studerende med funktionsnedsættelser eller inkluderende undervisning, kan du orientere dig i den videre læsning, eller du kan tage kontakt til hhv. Studiestøtte eller Centre for Educational Development (CED).
Denne sides indhold er udarbejdet i samarbejde med Studiestøtte på AU.
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.