En udførlig og guidende lektionsplan, der informerer om kursets indhold og forløb, forventninger til arbejdsindsats og krav til eksamen, udleveres til de studerende ved kursets begyndelse. Lektionsplanen er de studerendes første møde med et kursus, hvorfor det er vigtigt, at planen er klar, gennemskuelig og klæder de studerende godt på til at gennemføre kurset.
Den inkluderende lektionsplan kan skabe tryghed og målrettethed hos de studerende, da de herigennem ved, hvad der forventes af dem og kan tilpasse deres studiestrategier og prioritering af opgaver herefter. Lektionsplanen gør det samtidig lettere for dem at gå til studieaktiviteterne, da det er klart, hvor meget der forventes af dem til kursets indhold og opgaver. De studerende skal gerne opleve, at underviserne indtænker de studerendes arbejdsbelastning i de enkelte kurser, og at der er en klar forventningsafstemning mellem de studerende og underviseren, som forpligter begge parter.
Du kan til første undervisningsgang introducere lektionsplanen gennem en gruppeaktivitet, hvor de studerende kort skal præsentere eller opsummere et afsnit eller læse og stille spørgsmål til lektionsplanen.
Har du et realistisk billede af de studerendes arbejdsfordeling i forhold til fagets ECTS point (brug evt. retningslinjerne fra Arts - medarbejderportal)?
Stemmer lektionsplanen overens med kursusbeskrivelsen i studieordningen, kursuskatalog mm.?