Kurset introducerer arkæologien, studiet af fortiden med inddragelse af materielle levn, som videnskab. Den historiske udvikling af faget og de skiftende motivationer for at studere fortiden igennem tid præsenteres, heriblandt arkæologiens samspil med det omgivende samfund. Der introduceres til centrale institutioner og det lovmæssige grundlag for arkæologien i Danmark og internationalt som forsknings- og praksisfelt.
Lektionsplanen er de studerendes første møde med et kursus, hvorfor det er vigtigt, at planen er klar, gennemskuelig og klæder de studerende godt på. Motivationen for udarbejdelse af en dybdegående lektionsplan er ønsket om studieparate og velforberedte studerende. Formålet er at sikre, at de studerende ved præcis, hvad de skal i løbet af semesteret - og hvorfor de skal det. Dermed er det også et vigtigt redskab til at forventningsafstemme med de studerende.
Den inkluderende lektionsplan kan bygges op over følgende disposition:
Den inkluderende lektionsplan skaber en større tryghed blandt de studerende, da de herigennem ved, hvad de skal og kan tilpasse deres studiestrategier og prioritering af opgaver herefter. Lektionsplanen gør det lettere for dem at gå til studieaktiviteterne.
Det kan virke omfattende, men er godt givet ud - både i forhold til de studerende men også som en detaljeret plan for en selv som underviser. Når man først har lavet lektionsplanen én gang for ét kursus, er det let at gå til i andre fag. Derudover kan man genbruge lektionsplanen til samme fag år efter år med få ændringer.
Formålet er at sikre, at de studerende ved præcis, hvad de skal i løbet af semesteret - og hvorfor de skal det. Dermed er det også et vigtigt redskab til at forventningsafstemme med de studerende.
Praksiseksemplet er udviklet i forbindelse med Projekt 1. studieår, hvor fastholdelsesinitiativer på Arts Aarhus Universitet blev kortlagt.