Læringsmål, faglige mål eller mål for læringsudbytte har to vigtige didaktiske funktioner: De danner grundlag for bedømmelse af de studerendes præstation ved den afsluttede eksamen, og de er omdrejningspunkt for refleksive læreprocesser, f.eks. i forbindelse med peer feedback eller den studerendes vurdering af egne produkter.
Læringsmålene har også en central rolle i planlægning af undervisningsaktiviteterne, således at der sikres en tydelig sammenhæng mellem, hvad den studerende skal lære og bedømmes på, eksamensform og undervisningsaktiviteter.
Læringsmål fastsættes i studieordningen, og fremgår her og i kursusbeskrivelsen i kursuskataloget. Da studieordningen er godkendt af studienævnet, kan man som underviser ikke uden videre ændre læringsmålene. De er dermed en rammefaktor for planlægning af et undervisningsforløb.
Læringsmålene beskriver ikke nødvendigvis alt hvad den studerende lærer gennem et kursus. Det kan derfor være en god ide at skelne mellem kursets formål (hvilke kvalifikationer, i form af viden, færdigheder og kompetencer, som den studerende skal opnå) og læringsmål (det der ligger til grund for bedømmelse af studerendes præstation ved kursusafslutning). Forholdet mellem formål og læringsmål beskriver dermed kursets udprøvningsstrategi.
Læringsmål beskrives med et aktivt verbum og et substantiv, samt eventuelt en præcisering af den kontekst inden for hvilken evnen skal demonstreres, for at tydeliggøre forventningerne til den studerendes opnåede viden, færdigheder og kompetencer efter endt undervisningsforløb. Det kan eksempelvis formuleres således:
På nogle uddannelser opdeles læringsmålene for det enkelte kursus i Viden, Færdigheder og Kompetencer. På andre er det kun den samlede kvalifikationsprofil for uddannelsen, der benytter denne skelnen. Se mere om begreberne Viden, Færdigheder og Kompetencer her.
Gennem uddannelsen tilegner de studerende sig forskellige typer af faglige kvalifikationer på forskellige niveauer. På universitetet vil mange uddannelser have overvægt af teoretiske og analytiske kvalifikationer. Der findes dog også en række uddannelser, hvor praktiske og/eller relationelle kvalifikationer indgår som helt centrale dimensioner af den studerendes samlede kvalifikationer.
For at sikre at de læringsmål, der indgår i uddannelsernes beskrivelser af de enkelte kurser, er fagligt relevante både, hvad angår type og niveau kan det være nyttigt at kende nogle af de mest brugte taksonomier for læring.
En taksonomi for læring er et system til beskrivelse af progression i viden inden for en given type af kvalifikationer. Nedenfor ses eksempler på taksonomier, der beskriver progression som beherskelsen af et givent emne fra det basale til det avancerede niveau. Forskellen mellem dem knytter sig til, hvilken type af kundskaber de beskriver. Du kan læse mere om taksonomier og få hjælp til at udarbejde læringsmål på siden for udarbejdelse af studieordninger på AU. Her finder du eksempler på verber, der kan anvendes til at beskrive kundskaber på forskelligt niveau.
Hvordan kan dine undervisningsaktiviteter understøtte kursets læringsmål?
Hvilken taksonomisk-model og tilhørende niveau beskriver bedst de gældende læringsmål i mit kursus?
I hvilken grad bør jeg metakommunikere til de studerende, hvornår undervisningen behandler forskellige taksonomiske niveauer og læringsmål?
Keiding, T. B. (2013). Læringsmålorienteret didaktik. In A. Qvortrup & M. Wiberg (Eds.), Læringsteori og didaktik (pp. 374-394): Hans Reitzel.
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.