Over de første 9 uger af semestret bliver de studerende sat i nye studiegrupper 3 gangen, og oplever derfor forskellige samarbejdsformer og typer af medstuderende. Derefter sammensættes studiegrupper pba. et spørgeskema for resten af semesteret.
Hvert år er der en håndfuld studerende, som ikke indgår i en gruppe, og det er ofte dem der har det svært både fagligt og socialt. Etablering af studiegrupper er en måde at sikre, at der ikke er nogen der hænger.
Forløbet startes med uddannelseslederens oplæg om studiegrupperne, hvor følgende ting bl.a. fremhæves:
Formål med denne type studiegruppedannelse
Fordele og ulemper
Værktøjer til samarbejde, f.eks. brug af dagsorden, tovholder/facilitator, forventningsafstemning ved første møde
En opfordring til åbenhed og tolerance.
I starten af 2. semester tager uddannelseslederen en samtale, dels med holdet og dels med de enkelte grupper, om hvordan det går. På den baggrund vurderes det, om der skal foretages eventuelle ændringer i de enkelte grupper.
Oplæg og instruktioner om processen
Mulighed for at kontakte uddannelsesleder
Feedback til grupperne på baggrund af deres kommentarer til gruppens arbejde.
Brightspace blev brugt til at informere om, hvordan man holder møder, organiserer møder etc.
Diskussionsforum i Brightspace blev brugt til feedbackøvelser, hvor studiegrupperne havde mulighed for at dele erfaringer.
De studerende er glade for, at de bliver delt op og ikke selv har ansvar for at danne grupperne.
Efter forløbet har 2. årgang også efterspurgt studiegrupper!
I starten syntes de studerende ikke der var så meget at snakke om i gruppen. ”Vi mødes, men har ikke noget at samarbejde seriøst om.” De havde svært at se hvad de skulle bruge gruppen til. Der er mange ting, de kunne gøre i gruppen ift. studieforberedelse, men var ikke klart for de studerende.
Nogle synes, at 3 uger i hver gruppesammensætning er for kort tid, men de er glade for at skifte grupper, for så lærer de flere at kende. 3 uger er måske for kort tid til at lære at samarbejde.
Der er også dannet uofficielle grupper, men det har været uproblematisk. I sidste ende vil de studerende skrive med dem, de vil.
Det bør overvejes om 2 forskellige studiegrupper i 4 uger af gangen er en bedre fordeling i stedet for 3x3.
I starten er det vigtigt at fortælle grupperne hvilke konkrete ting, de forventes at arbejde med i grupperne. Eksempelvis: læsning, opgaver og forberedelse.
De studerende skal lære at samarbejde, at organisere møder og at planlægge gruppearbejde. I nogle tilfælde får de også mulighed for at øve at holde oplæg og diskutere med deres medstuderende.