Kurset er en tværfaglig introduktion til leg, læring, kreativitet og de forhold, der findes mellem dem. Leg og kreativitet har historisk set været vanskelige både at definere og tilnærme sig gennem forskellige former for metodologi. I dette praksiseksempel fremlægges en måde at udruste de studerende til identificering af leg og fænomener relateret dertil. De studerende introduceres til identificeringskriterier, som de i undervisningen anvender til identificering af leg i en række udvalgte videoer. Herefter deltager de studerende i en afstemning, som giver underviser mulighed for at afdække videnshuller og misforståelser.
De studerende skulle lære at identificere leg, og mit ønske var at lave en aktivitet, der fremmede aktivt engagement og læring.
Aktiviteten består af studerendes forberedelse hjemmefra og af aktiviteter i holdundervisningen.
Studerendes forberedelse:
I undervisningen:
a) Ja, adfærden kvalificeres som spil.
b) Nej, adfærden mangler det første kriterium.
c) Nej, adfærden mangler det andet kriterium.
d) Nej, adfærden mangler det tredje kriterium.
e) Nej, adfærden mangler det fjerde kriterium.
f) Nej, adfærden mangler det femte kriterium.
Eksempel på powerpoint slide til aktiviteten (4 videoer):
De studerende var meget engagerede i at anvende deres viden, og i evalueringerne nævnte og komplimenterede mange af dem denne aktivitet.
Målet for aktiviteten er: