Kurset er det første af tre periodekurser på bacheloruddannelsen i Arkæologi. Med udgangspunkt i arkæologisk materiale arbejdes der med centrale temaer inden for periodens historie og kulturhistorie, og der gives en grundlæggende indføring i fagets metodiske problemstillinger og kildegrupper.
Aktiviteten voksede tilfældigt frem i forbindelse med mit første møde med padlet som e-læringsredskab under min afsøgning af muligheder for nye samarbejdsformer i det virtuelle undervisningsunivers. Padlet viste sig at være et let tilgængeligt værktøj. For aktiviteten var det centralt, at værktøjet kunne være et konkret mødested i et nyt ’samtalerum’ som kunne involvere alle, både i små grupper og på holdet.
Målet med denne konkrete aktivitet er:
Ved siden af det konkrete faglige udbytte gav de studerende selv udtryk for, at øvelsen havde gjort dem opmærksomme på vigtigheden i at studere bygningerne i sig selv gennem planer, opstalter og arkitektoniske detaljer. Næste gang, jeg skal bruge øvelsen, vil jeg afsætte mere tid til feedback. Gennem præsentation (og diskussion) af opgaveløsninger vil de studerende hermed få mulighed for at få øvelse i terminologi og argumentation i plenum.
Fakultet: Arts
Uddannelse: Arkæologi
Kursus: Historisk arkæologi, Periode I: Tidlig middelalder og højmiddelalder
Studieniveau: BA
Holdstørrelse: Ca. 20 studerende.
Undervisningsform: Holdundervisning
Omfang: Aktivitet
Primær aktivitetstype: Øvelse og praksis, samarbejde
Anvendt teknologi: Padlet
Hvordan casen blev gennemført: Tilstedeværelsesundervisning med brug af læringsteknologi