Aarhus Universitets segl

Redesign af kvalitativ forskning og metode med hybrid undervisning

Kort beskrivelse

Kurset er blevet redesignet med henblik på at øge fokus på anvendelsen af BlackBoard (Brightspace) og digitale redskaber samt på at styrke feedbackkulturen og de studerendes merlæring og aktiverende læring.

Underviserens motivation

Redesignede hele kurset med et større fokus på anvendelsen af BlackBoard og digitale redskaber til at skabe et blended learning forløb, der skulle være til gavn for feedbackkulturen og for de studerendes merlæring samt aktiverende læring.

Beskrivelse af aktiviteten

Aktivitetens forløb

  1. De studerende mødes med velkomstvideo og instruktionsvideoer på BlackBoard
  2. Opgaver løses i grupper, og der er skemalagt tid til underviser hjælp
  3. Peerfeedback i studiegrupper
  4. Skriftlig feedback på gruppeafleveringer og mundtlig feedback individuelt

Ressourcer til studerende:

  • Stramt kursusdesign på BlackBoard
  • Instruksvideoer 
  • Speakover præsentationer om teoretiske temaer 

   

Support til studerende:

  • Struktureret feedback fra undervisningsansvarlige

  • Let adgang til kursusmaterialer

  • Instruktionsvideoer

  • Teoretiske videoer

Anvendt teknologi

  • Blackboard (Brightspace) til kommunikation og information
  • Video (flere formater) til instruktion og velkomst til de studerende
  • Vimeo, Zoom, Mentimeter og Padlet til samarbejde og feedback

Udbytte

  • Stort udbytte af studieaktivitetsmodellen og struktur for in/out of class aktiviteter.

  • Strømlinet kursusdesign

  • Gået fra 6 hold af 24 studerende med mange undervisere til 2 hold af 70 med 2 undervisere og 2 medundervisere.

  • Meget stor tilgængelighed i faste tidsrum

  • Ensartet og tydelig feedback.

Udfordringer

  • Den synkrone hybridundervisning kræver 2 undervisere, og det er ikke nok med en underviser og en e-moderator til undervisning over flere timer.

  • Fil-administration og kontrol af afleveringer på BlackBoard 

  • “Smarte” løsninger såsom skrivbare PDF dokumenter til større opgaver med flere arbejdsgange.

Værd at overveje

  • Vælg dine virkemidler med omhu. Det skal være effektivt og driftsikkert med 140 studerende.
  • Citat: “Ressourcerne er godt give ud på feedback, for det er noget af det studerende efterlyser, så vi fortæller dem hvornår vi giver feedback, ikke kun den skriftlige feedback men også den mundtlige.”. “I forhold til alignment til eksamen, får vi vist dem (med den struktureret feedback) hvad vi lægger vægt på til eksamen”.

Basisinformationer

  • Fakultet: HE, Folkesundhed
  • Uddannelse: Sygeplejevidenskab
  • Kursus: Kvalitativ forskning og metode/10 ECTS
  • Studieniveau: KA
  • Holdstørrelse: 140+ studerende
  • Undervisningsform: Forelæsning, holdundervisning, feedback på opgave
  • Omfang: Kursus
  • Primær aktivitetstype: Viden og information, samarbejde, øvelse / praksis
  • Gennemførsel: Kombineret tilstedeværelses- og online undervisning
  • Anvendt teknologi: Blackboard, Video (flere formater), Vimeo, Zoom, Mentimeter, Padlet

Kirsten Frederiksen

Lektor emeritus/emerita