I dette praksiseksempel har underviseren udarbejdet et vejledende brev, der beskriver, hvordan de studerende kan inkorporere AI og NLP(Natural Language Processing)-modeller, herunder ChatGPT, i deres opgaveskrivningsproces
At indgå i dialog med de studerende om det fascinerende fænomen som er AI og NLP, og deres praktiske applikation på områder såsom opgaveskrivningsprocessen.
At sikre at disse kraftfulde værktøjer ikke virker intimiderende for de studerende.
At sikre at værktøjerne ikke bliver brugt uden den rette forståelse.
At bruge opgaveskrivningsprocessen som en unik mulighed for at de studerende kan opnå viden om og tryghed i brugen af værktøjerne, og derved italesætte kompetencer, der kan gøre de studerende mere efterspurgte af fremtidige arbejdsgivere.
Derudover, kan dette være en oplagt mulighed for at lære sammen med de studerende.
CASENS FORLØB | |||
Forberedelse | Vejledningsbrevet sendes til de studerende på forhånd. | ||
Første vejledning | Under det efterfølgende vejledningsmøde bringes emnet op, og der diskuteres brug og erfaringer med ChatGPT. | ||
Efterfølgende vejledningsmøder | Til hvert efterfølgende vejledningsmøde vendes emnet igen, for at fornemme hvorledes de studerende har taget imod teknologien. | ||
Afsluttende refleksion | Ved opgaveskrivningsprocessens afslutning, bedes de studerende reflektere over hvordan de benyttede chatbotten og hvor det bidrog mest. |
RESSOURCER TIL STUDERENDE | SUPPORT TIL STUDERENDE |
Vejledningsbrev (Se handout under "Links og materialer") |
AI og chatbots, såsom ChatGPT, er blevet mere og mere tilgængelige, hvilke gør det afgørende at overveje, hvordan denne type teknologi kan bruges i vores arbejdsprocesser, mens vi tager højde for de etiske problemstillinger og eventuelle begrænsninger.
Når det kommer til speciale- og opgaveskrivning kan disse værktøjer bidrage med værdifuld støtte til studerende gennem hele deres skriveproces. Derfor bør studerende informeres omkring:
Hvordan man gør informeret brug af disse teknologier
Deres potentiale og begrænsninger
Hvordan man integrerer det effektivt i sine arbejdsprocesser
Eksperimentere på egen hånd med AI-værktøjerne, så man som underviser kan indgå som en informeret og undersægendediskussionpartner i snakke med de studerende.
Bibeholde en åben og nysgerrig tilgang, når man taler med de studerende om deres brug af disse værktøjer – vi er alle ved at lære at forstå det sammen
Forsøge at holde sig ajour med dette felt, der udvikler sig meget hurtigt, da en tilgang der i dag virker effektivt kan fungere ganske anderledes i næste uge.
Justere vores perspektiv og dokumenter, såsom vejledningsbrevet, i takt med feltets seneste udviklinger.
Undervisers navn | Franziska Günzel-Jesen |
Fakultet og institut | BSS, Department of Management |
Uddannelse | Management |
Studieniveau | 6. semester BA + 10. semester KA |
Kursus | Bachelorprojekt + Kandidat Speciale |
Omfang | Sammenhængende aktiviteter |
Undervisningsform | Vejledning |
Gennemførelsestidspunkt | Forår 2023 |
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.