Studerende observerer en forundersøgelse med en patient, der skal have foretaget en behandling, og anvender ChatGPT som hjælpelærer til at stille diagnose og forslag til behandling.
CASENS FORLØB | |||
Introduktion i plenum | Indledende introduktion: Underviser introducerer de studerende til ChatGPT og går i dialog med dem om anvendelsen af chatbotten i en klinisk kontekst herunder:
Patientbehandling i ambulatorium: To studerende har en indledende samtale med en patient forud for en behandling i ambulatoriet, hvor resten af holdet overværer samtalen. Til samtalen stilles en række anamnesiske spørgsmål vedrørende patientens helbred. | ||
Individuelt arbejde | De studerende, der overværer samtalen sidder sideløbende med patientbehandlingen og udarbejder for dem selv et bud på diagnose og behandling. I arbejdet anvender de ChatGPT til at stille opklarende spørgsmål såsom:
| ||
Plenum | Efter forundersøgelsen gennemgår underviser i samarbejde med de studerende patientens diagnose og behandling. |
RESSOURCER TIL STUDERENDE | SUPPORT TIL STUDERENDE |
|
De studerende oplevede at anvende ChatGPT som opslagsværk positivt.
ChatGPT bygger på data, der er begrænset til 2021.
Der er behov for at kontrollere at svar fra ChatGPT er gældende under de aktuelle omstændigheder.
Det er vigtigt at de studerende bliver opdraget I, hvordan ChatGPT anvendes som opslagsværk i en klinisk kontekst samt dens begrænsninger.
Undervisers navn | Jan Wolff |
Fakultet og institut | Health: Institut for Odontologi og Oral Sundhed |
Uddannelse | Odontology |
Studieniveau | Bachelor |
Kursus | Practical dentistry and oral surgery |
Antal studerende | 40 studerende |
Omfang | Aktivitet i undervisningen |
Undervisningsform | Klinikundervisning |
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.