Aarhus Universitets segl

Klinikundervisning med chatbot som hjælpelærer

Kort beskrivelse

Studerende observerer en forundersøgelse med en patient, der skal have foretaget en behandling, og anvender ChatGPT som hjælpelærer til at stille diagnose og forslag til behandling.  

Motivation

  • Spørgsmålene, de studerende stiller i undervisningen, er ofte enkle spørgsmål, der i høj grad minder om hinanden. Det kan være tidskrævende for underviser at nå at besvare alle spørgsmål og kan resultere i, at underviser bliver utilgængelig for de studerende.  
  • Ved at anvende ChatGPT får de studerende svar af høj kvalitet, der kombinerer viden om medicinske præperater, lidelser og behandlingsformer. Derudover aflastes underviser. 


Video om forløbet "Chatbots som hjælpelærer" med Jan Wolff

      

Læringsmål

  • At forstå interaktionen mellem forskellige medicinske præparater, lidelser og behandlingsformer. 

Udførelse

CASENS FORLØB

Introduktion i plenum

Indledende introduktion:

Underviser introducerer de studerende til ChatGPT og går i dialog med dem om anvendelsen af chatbotten i en klinisk kontekst herunder: 

  • Hvordan formulerer man det gode spørgsmål, så man får de oplysninger, man har brug for? 
  • Hvordan efterprøver man de oplysninger man får? 

    

Patientbehandling i ambulatorium:

To studerende har en indledende samtale med en patient forud for en behandling i ambulatoriet, hvor resten af holdet overværer samtalen. Til samtalen stilles en række anamnesiske spørgsmål vedrørende patientens helbred.  

Individuelt arbejde

De studerende, der overværer samtalen sidder sideløbende med patientbehandlingen og udarbejder for dem selv et bud på diagnose og behandling. I arbejdet anvender de ChatGPT til at stille opklarende spørgsmål såsom: 

  • Hvad er interferensen mellem antibiotika og smertestillende medicin? Og hvordan påvirker det en patient med en specifik lidelse? 
  • Hvordan fungerer nervesystemet i et specifikt område i munden? 

Plenum

Efter forundersøgelsen gennemgår underviser i samarbejde med de studerende patientens diagnose og behandling.  

RESSOURCER TIL STUDERENDE

SUPPORT TIL STUDERENDE

Erfaringer

Udbytte:

  • De studerende oplevede at anvende ChatGPT som opslagsværk positivt.

Udfordringer:

  • ChatGPT bygger på data, der er begrænset til 2021.

  • Der er behov for at kontrollere at svar fra ChatGPT er gældende under de aktuelle omstændigheder.

Værd at overveje:

  • Det er vigtigt at de studerende bliver opdraget I, hvordan ChatGPT anvendes som opslagsværk i en klinisk kontekst samt dens begrænsninger.


Basisinformationer

Undervisers navn Jan Wolff 
Fakultet og institut Health: Institut for Odontologi og Oral Sundhed 
Uddannelse Odontology
Studieniveau Bachelor
Kursus Practical dentistry and oral surgery 
Antal studerende 40 studerende
Omfang Aktivitet i undervisningen
Undervisningsform Klinikundervisning

Kontakt

Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.