Aarhus Universitets segl

Chatbot til opgavesparring i kollektiv akademisk vejledning

Kort beskrivelse

I en kollektiv vejledning sparrer de studerende med en chatbot om at udarbejde en skriftlig opgave. Efterfølgende reflekterer og diskuterer de studerende over processen i grupper.

Motivation

Undervisningen har til formål at åbne for en dialog med de studerende om, hvordan chatbots kan bruges i arbejdet med faglige skriveprocesser. Gennem forløbet får de studerende mulighed for at afprøve en ny måde at gå i dialog med de skriftlige kriterier for opgaven. Derudover lægges der vægt på, at de studerende får mulighed for at diskutere deres individuelle erfaringer i en kollektiv sammenhæng.

Læringsmål

Formålet med aktiviteten er, at de studerende:

  • bliver bevidste om, hvordan man kan kvalificere sparring med chatbots i forbindelse med egne opaveskriveprocesser

  • bliver bekendt med kravene til fagets skriftlige opgave

  • opøver en kritisk refleksivitet i forhold til sparring med chatbots og læringsudbyttet heraf

  • får mulighed for at diskutere en fælles erfaring med at sparre med en chatbot i forbindelse med egen opgaveskrivningsproces med hinanden

Udførelse

CASENS FORLØB

Før undervisningen

Grupper

Feedbackgrupper til kollektiv vejledning. Den faglige vejledning for dette kursus er organiseret som kollektiv akademisk vejledning. De studerende er organiseret i feedbackgrupper á 3- 4 studerende.

  • Forud for vejledningen har de studerende forberedt et kort oplæg til peer feedback om deres kommende opgave.

  • Grupperne læser hinandens oplæg og forbereder peer feedback til hinanden.

  • Forud for chatbotaktiviteten giver de hinanden peerfeedback i deres grupper.

I undervisningen

Plenum

Introduktion til aktiviteten (10 min). De studerende vises et konstrueret eksempel af sparring med en chatbot. De vises ligeledes hvor på Brightspace de kan finde dokumentet om krav til fagets skriftlige opgave samt trin-for-trin beskrivelse af aktiviteten. 

Grupper

Sparring med chatbot (12 min). De studerende inddeles i deres feedbackgrupper og et gruppemedlem udvælges til at sparre med en chatbot om sin opgaveskrivning. Til dette skal bruges det oplæg til peer feedback, som den studerende har sendt til sin gruppe. 

  • De studerende må selv vælge, hvilken chatbot de vil anvende til aktiviteten, men præsenteres for AUs tilbud om gratis adgang til Microsoft Copilot. 

  • Imens oberverer de øvrige gruppemedlemmer interaktionen og kommer med forslag undervejs.  

  • Udover den studerendes egen tekst uploades også dokumentet om krav til fagets skriftlige opgave til chatbotten. 

  • Følgende prompt skal anvendes: "Jeg skal skrive opgave, og jeg vil gerne have vi sparrer om min opgave. Jeg giver dig udkast til min egen opgave, og nogle tips fra min underviser om opgaveskrivningen. Du skal tage udgangspunkt i min undervisers tips til opgaven, når du stiller spørgsmål til mig, og du skal henvise til det konkrete tip. Vær ærlig, men også kritisk. Stil et spørgsmål ad gangen og afvent mit svar (indsæt egen tekst her)". 

Grupper

Opfølgende refleksion (10 min). Efter aktiviteten med chatbotten reflekterer de studerende i de samme grupper ud fra følgende refleksionsspørgsmål: 

  • Beskriv jeres oplevelse og observationer af at interagere med chatbotten i rollen som sparringspartner/procesvejleder i en opgaveskrivningsproces. 

  • Hvilke potentialer og udfordringer ser i ved at bruge chatbots på denne måde? 

  • Hvordan og til hvad bruger I selv chatbots i forbindelse med fagligt skriftligt arbejde (fx skriveøvelser, peerfeedback, opgaveskrivning)? 

  • Nu har du prøvet at sidde med en gruppe og interagere med chatbotten. Hvordan oplever du det i forhold til at bruge den individuelt? 

Plenum

Afsluttende opsamling (7 min). Fælles diskussion af de studerendes oplevelser og erfaringer.

RESSOURCER TIL STUDERENDE

SUPPORT TIL STUDERENDE

  • Dokument med beskrivelse af krav til skriftlig opgave for faget  

  • Eksempler på lignende interaktioner med en chatbot (slides) 

  • Kort oplæg med forklaring af formålet med aktiviteten og visning af eksempler 

  • Beskrivelse af aktivitet inkl. prompt og refleksionsspørgsmål til gruppediskussion 

Erfaringer

Udbytte

  • De studerende fik et fælles rum til at udveksle erfaringer med at bruge chatbots i opgaveskrivningsprocesser og fik indsigt i, hvordan de ved at give information i form af kriterier til chatbotten kunne fokuserere dialogen om deres opgave.

  • De fik indsigt i kravene til deres skriftlige opgaver på en ny måde.

  • De fik lejlighed til at øve observationsrollen af en konkret vejledningssituation og til at diskutere brugen af chatbots i en opgaveskrivnings – og vejledningskontekst med hinanden og med underviser.

Udfordringer

  • Nogle studerende var på forhånd kritiske over for at anvende chatbots til opgavesparring. Det fungerede derfor godt, at gruppeorganiseringen gav plads til både observatørroller og en, der aktivt arbejdede med at sparre på egen tekst samt til diskussion.

Basisinformationer

Undervisers navn Helle Merete Nordentoft og Tine Wirenfeldt Jensen 
Fakultet og institut DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Uddannelsesvidenskab, Emdrup 
Uddannelse Uddannelsesvidenskab 
Studieniveau Fag på kandidatuddannelse 
Kursus Vejledning som institutionel og pædagogisk praksis 
Antal studerende 20 
Undervisningsform Kollektiv akademisk vejledning

Kontakt

Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.