I en kollektiv vejledning sparrer de studerende med en chatbot om at udarbejde en skriftlig opgave. Efterfølgende reflekterer og diskuterer de studerende over processen i grupper.
Undervisningen har til formål at åbne for en dialog med de studerende om, hvordan chatbots kan bruges i arbejdet med faglige skriveprocesser. Gennem forløbet får de studerende mulighed for at afprøve en ny måde at gå i dialog med de skriftlige kriterier for opgaven. Derudover lægges der vægt på, at de studerende får mulighed for at diskutere deres individuelle erfaringer i en kollektiv sammenhæng.
Formålet med aktiviteten er, at de studerende:
bliver bevidste om, hvordan man kan kvalificere sparring med chatbots i forbindelse med egne opaveskriveprocesser
bliver bekendt med kravene til fagets skriftlige opgave
opøver en kritisk refleksivitet i forhold til sparring med chatbots og læringsudbyttet heraf
får mulighed for at diskutere en fælles erfaring med at sparre med en chatbot i forbindelse med egen opgaveskrivningsproces med hinanden
CASENS FORLØB | |||
Før undervisningen | |||
Grupper | Feedbackgrupper til kollektiv vejledning. Den faglige vejledning for dette kursus er organiseret som kollektiv akademisk vejledning. De studerende er organiseret i feedbackgrupper á 3- 4 studerende.
| ||
I undervisningen | |||
Plenum | Introduktion til aktiviteten (10 min). De studerende vises et konstrueret eksempel af sparring med en chatbot. De vises ligeledes hvor på Brightspace de kan finde dokumentet om krav til fagets skriftlige opgave samt trin-for-trin beskrivelse af aktiviteten. | ||
Grupper | Sparring med chatbot (12 min). De studerende inddeles i deres feedbackgrupper og et gruppemedlem udvælges til at sparre med en chatbot om sin opgaveskrivning. Til dette skal bruges det oplæg til peer feedback, som den studerende har sendt til sin gruppe.
| ||
Grupper | Opfølgende refleksion (10 min). Efter aktiviteten med chatbotten reflekterer de studerende i de samme grupper ud fra følgende refleksionsspørgsmål:
| ||
Plenum | Afsluttende opsamling (7 min). Fælles diskussion af de studerendes oplevelser og erfaringer. |
RESSOURCER TIL STUDERENDE | SUPPORT TIL STUDERENDE |
|
|
De studerende fik et fælles rum til at udveksle erfaringer med at bruge chatbots i opgaveskrivningsprocesser og fik indsigt i, hvordan de ved at give information i form af kriterier til chatbotten kunne fokuserere dialogen om deres opgave.
De fik indsigt i kravene til deres skriftlige opgaver på en ny måde.
De fik lejlighed til at øve observationsrollen af en konkret vejledningssituation og til at diskutere brugen af chatbots i en opgaveskrivnings – og vejledningskontekst med hinanden og med underviser.
Undervisers navn | Helle Merete Nordentoft og Tine Wirenfeldt Jensen |
Fakultet og institut | DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse, Uddannelsesvidenskab, Emdrup |
Uddannelse | Uddannelsesvidenskab |
Studieniveau | Fag på kandidatuddannelse |
Kursus | Vejledning som institutionel og pædagogisk praksis |
Antal studerende | 20 |
Undervisningsform | Kollektiv akademisk vejledning |
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.