Aarhus Universitets segl

Feedback fra ChatGPT på skriftlige gruppeprodukter

Kort beskrivelse

De studerende skriver populærvidenskabelige tekster om den historiske baggrund for Store Bededag til forskellige medieplatforme og målgrupper. Til arbejdet anvender de Chatbots til at give forslag til tekstens indhold og struktur.

Motivation

  • Undervisningen foregik omkring Store Bededagskonflikten, så emnet udgør en aktuel case for faget.  
  • Samtidig var ChatGPT blevet aktuel, og jeg besluttede mig derfor for at inddrage den i undervisningen, så de studerende lærer at anvende den som skriftligt værktøj og kende til dens begrænsninger. 

      

Udførelse

CASENS FORLØB

Studerendes forberedelse

De studerende arbejder i grupper med tekster, de har læst i deres forberedelse om skriftlig formidling med historiefagligt indhold. De læser desuden også en kort akademisk tekst om historien bag Store Bededag på Danmarkshistorien.dk

Individuel analyse

(15 min)

De studerende får tildelt et medie (fx Børneavisen, Twitter, Facebook, dr.dk, en tabloidartikel eller en revysketch) og skal lave en kort analyse af mediets målgruppe samt den generelle formidling på mediet (hvis målgruppen er meget bred, kan de selv snævre den ind). 

Udkast i grupper 

(15 min)

De studerende skriver i grupper et første udkast til en tekst om den historiske baggrund for Store Bededag med udgangspunkt i deres medie. 

Feedback fra ChatGPT 

(15 min)

Herefter skal de studerende prøve at anvende ChatGPT til at spørge om forskellige tilgange til tekstens indhold og struktur.

Spørgsmålene kan fx være: 

  • Hvordan kan man skrive en artikel til Store Bededag til børn på 10 år?  

  • Hvad kan en struktur være for en artikel om Store Bededag? 

  • Hvordan skaber man en god overskrift om Store Bededag? 

  • Hvad er genrekonventionerne for en tabloidartikel? 

Gruppevis refleksion

(30 min)

Herefter skriver hver gruppe en kort tekst hvor de reflekterer over, på hvilken måde ChatGPT kan være hjælpsom i arbejdet, og hvor den kommer til kort. 

Præsentation i plenum

(5x6 min)

Undervisningsaktiviteten afsluttes ved, at hver gruppe holder et kort oplæg til resten af holdet.

RESSOURCER TIL STUDERENDE

SUPPORT TIL STUDERENDE

Jeg viste et eksempel jeg selv har lavet, hvor jeg har brugt ChatGPT til at komme mig over en skriveblokering, da jeg skulle skrive en artikel til Washington Post. 

Læringsmål

  • Omsætte historiefaglig viden til et populært medie 

  • Omsætte historiefaglig viden til forskellige målgrupper 

Erfaringer

Udbytte:

  • De studerende oplevede, at ChatGPT er dårlig til at beskrive historiske begivenheder på en historiefaglig måde, men er god til at give skriveråd, som er meget konkrete inden for forskellige genrer. 

  • De oplevede desuden at ChatGPT skal have gode ’prompt’ for at give gode svar. 

Værd at overveje:

  • De studerende oplevede, at ChatGPT er dårlig til at beskrive historiske begivenheder på en historiefaglig måde, men er god til at give skriveråd, som er meget konkrete inden for forskellige genrer. 

  • De oplevede desuden at ChatGPT skal have gode ’prompt’ for at give gode svar. 

Aktiviteter

    Praksiseksempler

      Forløb


      Basisinformationer

      Undervisers navn Helle Strandgaard Jensen
      Fakultet og institut Arts, Institut for Kultur og Samfund
      Uddannelse Historie
      Studieniveau Kandidat, 2. semester
      Kursus Kulturhistorisk formidling og forvaltning   
      Antal studerende 17 studerende
      Omfang Aktivitet i undervisningen
      Undervisningsform Holdundervisning
      Gennemførelsestidspunkt Forår 2023

      Kontakt

      Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.