De studerende skriver populærvidenskabelige tekster om den historiske baggrund for Store Bededag til forskellige medieplatforme og målgrupper. Til arbejdet anvender de Chatbots til at give forslag til tekstens indhold og struktur.
CASENS FORLØB | |||
Studerendes forberedelse | De studerende arbejder i grupper med tekster, de har læst i deres forberedelse om skriftlig formidling med historiefagligt indhold. De læser desuden også en kort akademisk tekst om historien bag Store Bededag på Danmarkshistorien.dk. | ||
Individuel analyse(15 min) | De studerende får tildelt et medie (fx Børneavisen, Twitter, Facebook, dr.dk, en tabloidartikel eller en revysketch) og skal lave en kort analyse af mediets målgruppe samt den generelle formidling på mediet (hvis målgruppen er meget bred, kan de selv snævre den ind). | ||
Udkast i grupper(15 min) | De studerende skriver i grupper et første udkast til en tekst om den historiske baggrund for Store Bededag med udgangspunkt i deres medie. | ||
Feedback fra ChatGPT(15 min) | Herefter skal de studerende prøve at anvende ChatGPT til at spørge om forskellige tilgange til tekstens indhold og struktur. Spørgsmålene kan fx være:
| ||
Gruppevis refleksion(30 min) | Herefter skriver hver gruppe en kort tekst hvor de reflekterer over, på hvilken måde ChatGPT kan være hjælpsom i arbejdet, og hvor den kommer til kort. | ||
Præsentation i plenum(5x6 min) | Undervisningsaktiviteten afsluttes ved, at hver gruppe holder et kort oplæg til resten af holdet. |
RESSOURCER TIL STUDERENDE | SUPPORT TIL STUDERENDE |
Jeg viste et eksempel jeg selv har lavet, hvor jeg har brugt ChatGPT til at komme mig over en skriveblokering, da jeg skulle skrive en artikel til Washington Post. |
Omsætte historiefaglig viden til et populært medie
Omsætte historiefaglig viden til forskellige målgrupper
De studerende oplevede, at ChatGPT er dårlig til at beskrive historiske begivenheder på en historiefaglig måde, men er god til at give skriveråd, som er meget konkrete inden for forskellige genrer.
De oplevede desuden at ChatGPT skal have gode ’prompt’ for at give gode svar.
De studerende oplevede, at ChatGPT er dårlig til at beskrive historiske begivenheder på en historiefaglig måde, men er god til at give skriveråd, som er meget konkrete inden for forskellige genrer.
De oplevede desuden at ChatGPT skal have gode ’prompt’ for at give gode svar.
Undervisers navn | Helle Strandgaard Jensen |
Fakultet og institut | Arts, Institut for Kultur og Samfund |
Uddannelse | Historie |
Studieniveau | Kandidat, 2. semester |
Kursus | Kulturhistorisk formidling og forvaltning |
Antal studerende | 17 studerende |
Omfang | Aktivitet i undervisningen |
Undervisningsform | Holdundervisning |
Gennemførelsestidspunkt | Forår 2023 |
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.