Kurset handler om at gøre de studerende til gode læsere af litteratur og tekster i al almindelighed. At give dem et kvalificeret kendskab til litterære metoder og teorier.
De studerende tør ofte ikke læse hinandens opgaver og regner ikke hinandens kritik for brugbar. Desuden, og nok så vigtigt, kan det lette arbejdet for underviseren omkring retning af skriveøvelser midt i et semester.
Undervisningsforløbet:
Uddybende:
Jeg stiller en opgave, hvori de studerende skal lave en analyse af en litterær tekst – den samme tekst for alle.
Inden de begynder at skrive opgaven, mødes de for at diskutere teksten med hinanden i grupper. De afleverer så teksten til hinanden i grupperne, hvorefter de diskuterer sig frem til, hvilke skriveøvelser, som de vil lade ”gå videre” til mig, underviseren. Det vil sige, at jeg i sidste ende kun får én opgave pr. gruppe og ikke 30 opgaver i alt. Alle afleverer dog deres skriveøvelser ind i samme mappe, så man som underviser kan kontrollere, at de afleverer. Alle på holdet kan læse med i den mappe.
Jeg retter de 7-8 skriveøvelser, som jeg modtager og bruger disse som grundlag for feedback til hele holdet. Alle læser disse opgaver, inden vi gennemgår dem sammen på klassen.
Inden deres diskussion om, hvilke opgaver der skal ”gå videre”, kan man med fordel introducere de studerende for, hvilke kriterier man som underviser lægger vægt på, og desuden hvordan man giver god, kritisk og konstruktiv feedback til hinanden.
Brightspace: Aflevering af skriveøvelsen sker i Brightspace (tidligere blackboard)
Det centrale er at give de studerende kvalificeret feedback på deres skriveøvelser, så de bliver bedre skribenter og dermed mere præcise læsere af tekster. Det betyder desuden, at de studerende indbyrdes øver sig i at give hinanden kritisk respons og generelt vænner sig til at tale kvalificeret om hinandens tekster.
Dertil kommer en forøgelse af bevidsthed om kriterierne omkring en god opgave: Dvs. hvad er en god opgave?
Aktiviteten kan typisk bruges i sammenhænge, hvor der benyttes skriveøvelse i løbet af semestret.