Test tilpasset studerendes taxonomiske niveau før, under og efter undervisningen

• I forbindelse med kollokvieundervisning var der et behov for at sikre, at de studerende før kollokviet gennem forberedelsen havde fået den nødvendige grundlæggende viden om emnet, således at tiden på kollokviet kunne udnyttes til aktiviteter på et højere taksonomisk niveau.
  • Det var et ønske om, at de studerende efter undervisningen fik mulighed for at reflektere over og repetere stoffet, samt selvteste forståelse på et højere taksonomisk niveau.
  • Det var også et ønske in class på kollokviet at arbejde med spørgsmål i grupper, at videndele gruppearbejdet mellem de studerende og at give underviseren indblik i de studerendes viden og forståelse.

• Underviseren udarbejdede en prætest i Blackboard (OBS: Nu benyttes Brightspace), som de studerende skulle tage out-of-class før kollokviet. Spørgsmålene var grundlæggende og på et lavere taxonomisk niveau.

• Feedbacken til de studerende indeholdt oplysninger om, hvor der kunne findes svar.

• Derudover lavede underviseren en posttest i Blackboard (OBS: Nu benyttes Brightspace) med komplicerede spørgsmål beregnet for refleksion.

• Feedbacken var uddybende, og der blev knyttet specifik feedback til de fleste svarmuligheder, også de forkerte, med henvisninger til yderligere forklaring.

• In class blev der i grupper arbejdet med forskellige spørgsmål, som blev delt mellem de studerende på en Padlet i Blackboard (OBS: Nu benyttes Brightspace).

• Underviseren kunne nemt fange misforståelser.

• Test kan give både undervisere og studerende indblik i den enkelte studerendes viden og udfordringer.
  • Testspørgsmål kan udformes, så de matcher forskellige taxonomiske niveauer for at understøtte den aktuelle del af læringsprocessen.
  • Prætest kan med fordel bruges som en del af forberedelsen, mens posttest kan bruges til at understøtte refleksion og repetition.
  • Testfeedback kan udformes specifikt til de enkelte svarmuligheder og med henvisninger til yderlig information.

• Fakultet: Health

• Uddannelse: Medicin

• Kursus: Kollokvieundervisning

• Omfang: Aktivitet