Medietekstanalyse er et kursus på 1. semester, som introducerer de studerende til, hvordan de bedst kan lave analyser af forskellige medietekster. At lære selve det analytiske håndværk er en stor del af kurset, og det er vigtigt, at de studerende forstår, hvordan de selv kan optimere deres egne analyser.
Med en holdstørrelse på 40 studerende kan det være vanskeligt at nå rundt og tjekke, om alle studerende har forstået, hvad der kan gøre en analyse god. Målet med aktiviteten er derfor, at de studerende selv skal komme med deres bud på fagspecifikke kriterier for god analyse. På den måde kan jeg som underviser holde øje med, hvor godt de har forstået de fagspecifikke krav til analyse. Det vigtigste er ikke, om de studerende svarer korrekt i første omgang, men nærmere at de får chancen for at se de andres svar for derefter at reflektere over deres egne.
Det primære udbytte af aktiviteten var, at de studerende fik chancen for at tjekke, om de havde den rette fornemmelse for det analytiske håndværk. Derudover blev jeg som underviser også bekræftet i, at hovedparten af de studerende var på rette vej. De få ”forkerte” svar blev ikke brugt til at udskamme nogen, men nærmere til at pege på de rigtige dele og på, hvordan de kunne omformuleres og passes ind.
Jeg vil især anbefale aktiviteten til undervisere med store hold, som ikke har tid til at snakke med alle studerende på holdet, da aktiviteten giver et godt indtryk af det generelle niveau på holdet.