Aarhus Universitets segl

Blogs som kollektiv ressource

Kort beskrivelse

Medietekstanalyse er et kursus på 1. semester, som introducerer de studerende til, hvordan de bedst kan lave analyser af forskellige medietekster. At lære selve det analytiske håndværk er en stor del af kurset, og det er vigtigt, at de studerende forstår, hvordan de selv kan optimere deres egne analyser.

Underviserens motivation

Med en holdstørrelse på 40 studerende kan det være vanskeligt at nå rundt og tjekke, om alle studerende har forstået, hvad der kan gøre en analyse god. Målet med aktiviteten er derfor, at de studerende selv skal komme med deres bud på fagspecifikke kriterier for god analyse. På den måde kan jeg som underviser holde øje med, hvor godt de har forstået de fagspecifikke krav til analyse. Det vigtigste er ikke, om de studerende svarer korrekt i første omgang, men nærmere at de får chancen for at se de andres svar for derefter at reflektere over deres egne.

Beskrivelse af aktiviteten

  • Underviseren bruger handoutet ”Hvad gør en analyse god?”, som også udleveres til de studerende.
  • De studerende bruger i grupper på 2-3 personer 10 minutter på at svare på, hvad de fagspecifikke kriterier for god analyse er i netop dette kursus.
  • Derefter skriver de studerende deres svar i en fælles kursusblog på BlackBoard (OBS: Nu benyttes Discussions i Brightspace), som kan ses af underviseren og de andre studerende.
  • Når alle har skrevet deres svar, starter underviseren en fælles diskussion og opsummering af, hvad der indtil videre er blevet etableret som gode elementer i en analyse i det specifikke kursus. Dette giver både underviseren og de studerende en fornemmelse for, hvor stor enighed/uenighed der er om, hvad der gør en analyse god. Svarene bliver liggende på kursusbloggen, hvor de kan genfindes og bruges som råd og vejledning op til eksamen. 

Udbytte af aktiviteten

Det primære udbytte af aktiviteten var, at de studerende fik chancen for at tjekke, om de havde den rette fornemmelse for det analytiske håndværk. Derudover blev jeg som underviser også bekræftet i, at hovedparten af de studerende var på rette vej. De få ”forkerte” svar blev ikke brugt til at udskamme nogen, men nærmere til at pege på de rigtige dele og på, hvordan de kunne omformuleres og passes ind.

Værd at overveje

Jeg vil især anbefale aktiviteten til undervisere med store hold, som ikke har tid til at snakke med alle studerende på holdet, da aktiviteten giver et godt indtryk af det generelle niveau på holdet.

Aktiviteter

    Praksiseksempler


      Basisinformationer

      • Fakultet: Arts
      • Uddannelse: Medievidenskab
      • Kursus: Medietekstanalyse I 
      • Studieniveau: BA, 1. semester
      • Holdstørrelse: Ca. 40 studerende
      • Undervisningsform: Holdundervisning
      • Omfang: Aktivitet på kurset
      • Primær aktivitetstype: Diskussion
      • Anvendt teknologi: Brightspace
      • Hvordan casen blev gennemført: Tilstedeværelsesundervisning med brug af læringsteknologi