Kurset handler om at designe, planlægge og producere tekstildesign og -produkter. Ligeledes lærer de studerende færdigheder i at kunne bevare, udvikle og kommunikere tekstile håndværk og kulturelle traditioner.
De studerende kan anvende et museum som en læringsressource til et specifikt projekt. I denne aktivitet planlægger underviseren udtrykkeligt de studerendes læringskurs som tre adskilte faser: 1. Feedforward og forberedelse, 2. Museumsbesøg, 3. Feedback på holdet, som bliver ny feedforward.
Nutidens museer er mere end blot udstillede objekter. Mange museer opfatter sig selv som samfundsservice, der skaber rum for oplevelse og læring. De yder vejledning og har online ressourcer, der kan forstærke læring - også på universitetsniveau. Ofte er de studerendes museumsbesøg et isoleret fænomen, der ikke forbindes med læring. Aktiviteten hjælper de studerende til at anskue museer som læringsressourcer for fælles og individuelle projekter.
Museer, set som en læringsressource for autentisk læring, har meget potentiale. For det første kan udstillingen af konkrete museumsobjekter bidrage med autenticitet fra den virkelige verden til abstrakt læring om kultur og videnskab. På den anden side forholder du dig måske kritisk og sætter spørgsmålstegn ved autenticiteten som et omhyggeligt, organiseret narrativ. De større museer er videnskabelige institutioner, og som lærende vil du se, at udstillingerne er et resultat af disciplinerede vaner og tanker. Som læringsrum er museumsudstillinger forskelligartede og fysiske oplevelser, hvor du hører, ser, taler, går, bøjer dig, drejer rundt, lugter og rører. Du får mulighed for en personlig læringsoplevelse, hvor du skaber viden, der er meningsfuld for dig selv.
De studerende kan anvende et museum som en læringsressource til et specifikt projekt. I denne aktivitet planlægger underviseren udtrykkeligt de studerendes læringskurs som tre adskilte faser:
Fase 1:Feedforward og forberedelse af museumsbesøget | Fase 2:På museet - hvor underviseren er/ikke er til stede | Fase 3:Feedback på holdet - forberedelse af en ny feedforward |
---|---|---|
Til holdundervisningen forbereder de studerende en af følgende aktiviteter:
| Under museumsbesøget skal den studerende:
| Tilbage til holdundervisningen:
|
De studerende tager ejerskab og lærer at bruge museer som en del af deres læring. Hvis de føler sig empowered: De ved, hvordan man kritisk analyserer museumsobjekter og -udstillinger. De er forberedt til at arbejde med deres følelsesmæssige og kropslige oplevelse, inklusiv museumstræthed.
Som underviser har jeg oplevet, at de studerende opnår en dybere forståelse og viden ved at arbejde med forskellige repræsentationer af emner og temaer. Museer kan tilbyde de studerende håndgribelige, tredimensionelle aspekter til deres studier, som de ikke finder andre steder.
Min erfaring er, at der opstår problemer, hvis underviseren ikke giver de studerende strategier til at fastholde de kognitive og emotionelle indtryk, de får på museet. Ellers går det tabt. Der er forskel på tekstbaseret læring og fysisk objektbaseret læring. Et museumsbesøg er en flygtig og kortvarig læringsressource, som man ikke bare kan vende tilbage til på samme måde som ved et citat i en bog. De studerendes læringsudbytte afhænger derfor af, i hvor høj grad de studerende formår at sammenkoble de to læringsmiljøer.
Download materiale til fase 1:
Margit Eva Jensen, lektor UCC, ph.d.-stipendiat, Aarhus Universitet.