Aarhus Universitets segl

Overblik over pensum med kollaborativt begrebskort 

Kort beskrivelse

Kursets formål er, at de studerende i relation til måleinstrumenter opnår forståelse for væsentlige begreber som reliabilitet og validitet, at de lærer statistiske metoder til at håndtere begreberne og at de ud fra disse begreber kan vurdere kvaliteten af et givent måleinstrument.

Underviserens motivation

  • Der var et behov for at skabe overblik og sammenhæng i et begrebs- og metodetungt kursus.
  • Samtidig var der et ønske om at lave en øvelse, hvor de studerende kollaborativt kunne reflektere over sammenhænge i pensum.
  • Der var også behov for en øvelse, der kunne repetere store dele af pensum før eksamen.

Beskrivelse af aktiviteten

Den online, interaktive tavle, Padlet blev brugt som værktøj, fordi det her er muligt for flere personer samtidig at lave forbindelseslinjer mellem tekstbokse og på den måde skabe et fælles begrebskort.

  • Øvelsen foregik in class, men underviseren lavede grupper på forhånd og oprettede til hver gruppe en Padlet med starten på begrebskortet som eksempel.
  • Under øvelsen faciliterede underviseren gruppernes diskussioner.
  • Til sidst var der fælles opsamling.

Udbytte af aktiviteten

De studerende har om øvelsen udtalt, at de synes, det er en rigtig god øvelse til at skabe overblik, refleksion og forberede sig til eksamen.

Værd at overveje

  • Øvelsen egner sig godt til begrebstunge fag.
  • Det kan anbefales at gennemføre øvelsen et par gange i løbet af et kursus, så begrebskortet bygges op efterhånden. Dette vil understøtte, at overblik og refleksioner kan bruges undervejs i kurset.
  • Det er en fordel eksplicit at kommunikere til de studerende, at der ikke nødvendigvis er et rigtig svar på opgaven, og at de selv kan føje ord til en begrebs-/metodeliste, de eventuelt har fået til inspiration.

Basisinformationer

  • Fakultet: Health

  • Uddannelse: Sundhedsfaglig kandidatuddannelse

  • Kursus: Sundhedsmål – begreber og statistisk analyse (valgfag)

  • Studieniveau: Kandidat

  • Holdstørrelse: Ca. 25 studerende

  • Undervisningsform: Holdundervisning

  • Omfang: Aktivitet

  • Primær aktivitetstype: Samarbejde / Produktion 

  • Anvendt teknologi: Padlet

  • Hvordan casen blev gennemført: Tilstedeværelsesundervisning med brug af læringsteknologi

Therese Koops Grønborg

Statistiker, cand.scient., ph.d.