Sammenhæng mellem teori og praksis på kurser med flere undervisere

Om kurset

Formålet med kurset er at give den studerende en grundig indføring i hvorledes sygdom/symptomer, funktionsevne og kontekst spiller sammen, herunder hvorledes behov for indsatser af socialmedicinsk og rehabiliteringsmæssig art afdækkes, og hvorledes sammenhængende indsatser på tværs af fag og sektorer organiseres og koordineres.

Kurset har otte undervisere tilknyttet, og dette gav problemer med at skabe sammenhæng. De studerende oplevede gentagelser og havde svært ved at relatere de forskellige underviseres pensum til hinanden. Underviseren oplevede, at de studerende havde svært ved at relatere det primært teoretiske pensum til den praktiske anvendelse. Desuden var der et behov for i højere grad at motivere og aktivere de studerende i undervisningen.

Underviseren valgte at bygge sin undervisning op med udgangspunkt i en kollegas caseundervisning, der lå tidligere i forløbet. Her afleverede de studerende i grupper rehabiliteringsplaner knyttet til en case.

• I forberedelsen til underviserens teoriundervisning afleverede de studerende out-of-class en beskrivelse af disse planer på Blackboard (OBS: Nu benyttes Brightspace).
  • Underviseren lavede med udgangspunkt i de studerendes planer en række spørgsmål i Mentimeter, som blev brugt in class til at relatere de studerendes svar til deres cases og til forelæsningen som helhed.
  • In class blev de studerendes svar diskuteret og koblet til evidens og epidemiologi for området, således at de studerende kunne relatere specifikke cases til et generelt videnskabeligt overblik

Efter undervisningen angav de studerende via menti.com med et tal mellem 1 og 5, hvor enige de er ift. at udarbejdelsen af rehabiliteringsplan, og om undervisningen opleves som et sammenhængende forløb (1 er stærkt uenig og 5 er stærkt enig). Ved evalueringen i F2019 var der en score på 3,9 baseret på 30 studerendes afstemning.

• Det skaber sammenhæng i undervisningen, når underviseren relaterer til pensum før og efter sin egen undervisning.
  • Underviseren kan hjælpe de studerende med at forstå et teoretisk pensum ved at relatere til praktisk anvendelse og specifikke cases.
  • Mentimeter kan bruges til at indsamle synspunkter fra studerende in class og skabe refleksion og diskussion, hvor der ikke er entydige svar.

• Fakultet: Health
  • Uddannelse: Folkesundhedsvidenskab
  • Kursus: Socialmedicin og rehabilitering
  • Studieniveau: BA, 4. semester