Formålet med kurset er at give den studerende en grundig indføring i hvorledes sygdom/symptomer, funktionsevne og kontekst spiller sammen, herunder hvorledes behov for indsatser af socialmedicinsk og rehabiliteringsmæssig art afdækkes, og hvorledes sammenhængende indsatser på tværs af fag og sektorer organiseres og koordineres.
Kurset har otte undervisere tilknyttet, og dette gav problemer med at skabe sammenhæng. De studerende oplevede gentagelser og havde svært ved at relatere de forskellige underviseres pensum til hinanden. Underviseren oplevede, at de studerende havde svært ved at relatere det primært teoretiske pensum til den praktiske anvendelse. Desuden var der et behov for i højere grad at motivere og aktivere de studerende i undervisningen.
Underviseren valgte at bygge sin undervisning op med udgangspunkt i en kollegas caseundervisning, der lå tidligere i forløbet. Her afleverede de studerende i grupper rehabiliteringsplaner knyttet til en case.
Efter undervisningen angav de studerende via menti.com med et tal mellem 1 og 5, hvor enige de er ift. at udarbejdelsen af rehabiliteringsplan, og om undervisningen opleves som et sammenhængende forløb (1 er stærkt uenig og 5 er stærkt enig). Ved evalueringen i F2019 var der en score på 3,9 baseret på 30 studerendes afstemning.