En international gæsteunderviser giver via en række sessioner på Zoom feedback på ph.d.-studerendes produkter i form bl.a. tekstudkast, præsentationer eller lignende. Herved styrkes fagligheden og identiteten med fagets internationale forskningsfelt, hvilket kan gavne motivationen for den enkelte studerende.
Det kan være relevant at inddrage en international gæsteunderviser i tilfælde, hvor vedkommende er en anerkendt kapacitet indenfor et særligt felt, teori, metode eller lignende, som de studerende arbejder med som en del af kurset. Der kan ligge en stor faglig og pædagogisk værdi i, at de studerende fx møder forfatteren til de artikler de har læst, og at vedkommende giver feedback på opgaver, der bruger eller behandler artiklerne.
Det kan være for tidskrævende for internationale forskere at skulle holde keynotes. Det er mere overkommeligt og mere dynamisk for dem at skulle give feedback på studerendes produkter.
Forløbet foregår på en sommerskole, der er en del at et stort internationalt projekt (ANTHUSIA), som er et samarbejde mellem flere universiteter. Der er tilknyttet 16 ph.d.-studerende som indgår i clusters, der kan opfattes som en form for studie-/forskningsgruppe.
De studerende mødes i deres clusters til feedback sessioner på deres produkt med en underviser samt en gæsteforsker, der fungerer som faglig opponent.
Underviseren skal sørge for at de studerende mestrer oplæg og dialog i videokonferencesystemet og er ansvarlig for at sætte systemet op og invitere deltagerne.
Gæsteunderviseren giver samlet feedback på produkt og fremlæggelse. Den ansvarshavende underviser supplerer, og man kan med fordel inddrage resten af holdet.
Underviseren faciliterer forløbet og sørger for at tiden holdes.
Relevante tekster
Efterfølgende video af oplægget
Links til at komme på Zoom via AU Educate
Beskrivelse af proces
Template til tekstudkast
De studerende fik skabt kontakter til forskere på deres område til gavn for både deres ph.d-projekter og fremtidelige arbejdsmuligheder.
Internationale forskere og undervisere har travlt. De skal kunne se fordelen ved at deltage og få indblik i unge forskeres materiale.
Hvilke forskerkollegaer eller kapaciteter kunne være relevante at tage kontakt til for at afprøve dette format?
Er der sproglige barrierer, der bør overvejes inden oplægget?
Hvilke muligheder foreligger der for at returnere tjenesten?
Ph.d.-studerende:
Lærer at modtage kommentarer og kritik fra eksperter på deres område
Lærer at indgå i en faglig dialog
Opbygger et internationalt netværk