Aarhus Universitets segl

International forsker giver feedback på produkter

Kort beskrivelse

En international gæsteunderviser giver via en række sessioner på Zoom feedback på ph.d.-studerendes produkter i form bl.a. tekstudkast, præsentationer eller lignende. Herved styrkes fagligheden og identiteten med fagets internationale forskningsfelt, hvilket kan gavne motivationen for den enkelte studerende. 

Underviserens motivation

Det kan være relevant at inddrage en international gæsteunderviser i tilfælde, hvor vedkommende er en anerkendt kapacitet indenfor et særligt felt, teori, metode eller lignende, som de studerende arbejder med som en del af kurset. Der kan ligge en stor faglig og pædagogisk værdi i, at de studerende fx møder forfatteren til de artikler de har læst, og at vedkommende giver feedback på opgaver, der bruger eller behandler artiklerne.   

Det kan være for tidskrævende for internationale forskere at skulle holde keynotes. Det er mere overkommeligt og mere dynamisk for dem at skulle give feedback på studerendes produkter. 

Beskrivelse af aktiviteten

Baggrund

Forløbet foregår på en sommerskole, der er en del at et stort internationalt projekt (ANTHUSIA), som er et samarbejde mellem flere universiteter. Der er tilknyttet 16 ph.d.-studerende som indgår i clusters, der kan opfattes som en form for studie-/forskningsgruppe.

Online feedback sessioner 

De studerende mødes i deres clusters til feedback sessioner på deres produkt med en underviser samt en gæsteforsker, der fungerer som faglig opponent.  

Forberedelse 

  • De studerende har lavet et kort produkt på forhånd i form af en tekst, præsentation, video eller udstilling, som gæsteforskeren har haft mulighed for at se og forholde sig til. 
  • Underviseren skal sørge for at de studerende mestrer oplæg og dialog i videokonferencesystemet  og er ansvarlig for at sætte systemet op og invitere deltagerne. 

Online fremlæggelse og feedback 

  • De studerende holder et kort oplæg, hvor de præsenterer deres produkt og stiller skarpt på de centrale tanker, ideer eller overvejelser.   
  • Gæsteunderviseren giver samlet feedback på produkt og fremlæggelse. Den ansvarshavende underviser supplerer, og man kan med fordel inddrage resten af holdet.  

  • Underviseren faciliterer forløbet og sørger for at tiden holdes.   

Ressourcer til studerende:

  1. Relevante tekster  

  2. Efterfølgende video af oplægget 

Support til studerende:

  1. Links til at komme på Zoom via AU Educate 

  2. Beskrivelse af proces 

  3. Template til tekstudkast 

Anvendt teknologi

  • Zoom til arbejdssessioner de studerende imellem samt til præsentation og feedback 

  • Office365-versionen af Word til samskrivningsprocesser 

Udbytte af aktiviteten

De studerende fik skabt kontakter til forskere på deres område til gavn for både deres ph.d-projekter og fremtidelige arbejdsmuligheder. 

Udfordringer

Internationale forskere og undervisere har travlt. De skal kunne se fordelen ved at deltage og få indblik i unge forskeres materiale.  

Værd at overveje

  • Hvilke forskerkollegaer eller kapaciteter kunne være relevante at tage kontakt til for at afprøve dette format?  

  • Er der sproglige barrierer, der bør overvejes inden oplægget?  

  • Hvilke muligheder foreligger der for at returnere tjenesten?  


Basisinformation

  • Fakultet: Arts, IKS
  • Uddannelse: Antropologi
  • Kursus: PhD Summer School for Antropologi (ANTHUSIA
  • Studieniveau: Ph.d
  • Holdstørrelse: 16 PhD studerende (i DK) – 200 studerende og andre deltagere i forløbet.  
  • Undervisningsform: Vejledning, Konferenceformat, Summerschool 
  • Omfang: Aktivitet
  • Primær aktivitetstype: Kommunikation & diskussion / Produktion
  • Anvendt teknologi: Zoom og Office 365
  • Hvordan casen blev gennemført: Online-/fjernundervisning

Læringsmål

Ph.d.-studerende: 

  • Lærer at modtage kommentarer og kritik fra eksperter på deres område 

  • Lærer at indgå i en faglig dialog

  • Opbygger et internationalt netværk