De studerende skal opnå kendskab til litteraturhistoriske tendenser og karakteristika ved den nyeste litteratur og blive i stand til i samarbejde med andre at formidle faglige problemstillinger til en defineret målgruppe. Under kurset arbejdes både teoretisk og analytisk med flere fokuspunkter inden for ny litteratur samt med produktorienteret projektarbejde, hvor de studerende udarbejder et formidlingsprodukt, i dette tilfælde en podcastproduktion. I projektet arbejder de studerende med eksterne samarbejdspartner.
Formålet med det projektbaserede arbejde er:
Underviser finder inden kursusstart samarbejdspartnere, der passer til kursets tema, og aftaler rammerne for samarbejdet. I dette tilfælde deltog samarbejdspartnere i første undervisningsgang, hvor de sammen med underviser præsenterede projektet for de studerende. Herefter forløb projektarbejdes således i løbet af semestret:
De studerende har oplevet at arbejde med et aktuelt tema og set, hvordan deres fag er relevant i den virkelige verden. Yderligere har de lært at arbejde med og producere podcast til formidling.
Det kan være overvældende for studerende på 1. semester at blive kastet ud i projektarbejde med eksterne samarbejdspartnere, hvorfor man som underviser skal være opmærksom på at sætte en god ramme for samarbejdet og sørge for forventningsafstemning med både studerende og samarbejdspartnere.
Fakultet: Arts
Uddannelse: Litteraturhistorie
Kursus: Ny litteratur og formidling
Studieniveau: 1. semester
Holdstørrelse: Ca. 40 studerende
Undervisningsform: Holdundervisning
Omfang: Kort forløb
Hvordan casen blev gennemført: Tilstedeværelsesundervisning
Praksiseksemplet er udviklet i forbindelse med Projekt 1. studieår, hvor fastholdelsesinitiativer på Arts Aarhus Universitet blev kortlagt.